Emberiza citrinella. Geelgors

Natuurjournaal 1 maart 2021

Nature Today
1-MRT-2021 - Vandaag is geel...

Begin maart is een goede tijd om de geelgors te zien. Vooral het mannetje zingt in het voorjaar zijn lied vanaf een hoge plek. Hij kiest een opvallende stek uit, waar hij de omgeving goed kan zien, en zingt uit volle borst. Als je een geelgorsmannetje met een verrekijker bekijkt, zie je pas echt goed hoe geel deze vogel is. Zijn knalgele kop en borst zijn onmiskenbaar! Daarvoor moet je wel in het oosten van het land zijn, want in het westen komt de geelgors niet (meer) voor.

Citroenvlinder

Een andere gele soort die nu goed te zien is, is de citroenvlinder. Deze vrolijke gele vlinder is al een tijdje ontwaakt uit zijn winterslaap. Nu zoeken citroenvlinders elkaar op om te paren. Mannetjes kunnen daarbij grote afstanden vliegen. Ze achtervolgen elke witte of gele vlinder, om te kijken of het een soortgenoot is. Als een koppel citroenvlinders in elkaar geïnteresseerd is, voeren ze een baltsvlucht uit. Zowel het mannetje als het vrouwtje vliegt daarbij ook stukken achteruit!

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play