De veldkrekel

De veldkrekel: sfeermaker op de hei

EIS Kenniscentrum Insecten
24-MEI-2021 - De veldkrekel is een groot, glimmend zwart insect met een opvallend dikke kop. Met het typische krekelgeluid bepalen ze in het voorjaar de sfeer op de hei. Het is leuk om zo’n mannetje dat voor zijn holletje zit te zingen eens rustig te observeren.

Iedereen die in deze tijd een coronawandeling maakt op de hei zal het gemerkt hebben: de veldkrekels zijn er weer. De mannetjes zitten op een platform voor hun holletje te zingen. Ze maken het geluid door hun vleugels omhoog te steken en langs elkaar te bewegen. Het luide ‘kri-kri-kri-kri’ is al van honderden meters afstand te horen. Ze zijn heel schuw, dus het is nog best lastig er een te zien te krijgen. Bij verstoring schieten ze razendsnel in hun holletje. Je kunt ze wel gemakkelijk met een grassprietje uit hun schuilplaats plagen. Dan kun je dit prachtige insect even goed bekijken. Laat hem daarna natuurlijk snel weer met rust.

Het vrouwtje van de veldkrekel is te herkennen aan de legboor aan het achterlijf

De veldkrekel is op veel plaatsen verdwenen

De veldkrekel was vroeger algemeen in grote delen van het landelijk gebied, maar is nu op veel plekken verdwenen. Veldkrekels hoor je nu vrijwel alleen nog op grote heides en stuifzandgebieden in Midden- en Zuid-Nederland. De soort staat daarmee symbool voor het verlies van biodiversiteit op het platteland. Laten we hopen dat de veldkrekel niet verder achteruitgaat en dat het niet stil wordt op de hei.

De veldkrekel is het Insect van de week op de sociale media van EIS Kenniscentrum Insecten. Als je het leuk vindt om elke week via een korte video kennis te maken met een bijzonder insect, volg ons dan op Facebook of Instagram.

Tekst: EIS Kenniscentrum Insecten