#24uurnatuur

Ontdek plant- en diersoorten met #24uurnatuur

SoortenNL
1-JUL-2021 - Op 14 augustus organiseert SoortenNL een 24 uur durende excursiemarathon in de natuur op Terschelling. Volg het live op social media of ga zelf op pad bij jou in de buurt. Om iedereen goed voor te bereiden nemen we je ook de komende weken al mee de natuur in, om te laten zien hoe je verschillende plant- en diersoorten kunt ontdekken. Alle organisaties en personen kunnen meedoen, jij dus ook.

De aanleiding voor de excursiemarathon is het jubileum van de NJN, de vereniging voor jongeren tussen de 11 en 25 jaar die graag de natuur in gaan en willen weten wat ze daar zien. De NJN bestond in 2020 honderd jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden. Vorig jaar kon het grote feest niet doorgaan, reden genoeg om dit jaar extra groot uit te pakken. Het feest start op vrijdag 13 augustus op Terschelling. Het Basisboek Veldbiologie wordt dan overhandigd aan Teo Wams van Natuurmonumenten, Janneke Ottens van Staatsbosbeheer, Titia Wolterbeek van SoortenNL en Isabel Lapoutre van de NJN. De ochtend erna start de excursiemarathon.

Excursiemarathon

Negen teams starten zaterdag 14 augustus om 10.00 uur met excursies om zo veel mogelijk plant- en diersoorten in kaart te brengen op Terschelling. Het ene team struint het strand af, terwijl een ander team op zoek gaat naar vlinders. Alle excursies worden gefilmd en zijn achteraf terug te kijken op het YouTube-kanaal van SoortenNL. Wil je niet wachten? Houd dan de social media kanalen van SoortenNL in de gaten (Facebook, Twitter en Instagram). Hierop doen de teams regelmatig live verslag, zodat je ook vanuit huis mee kan genieten. Hoeveel soorten zullen er in 24 uur ontdekt worden op Terschelling?

#24uurnatuur

Aangezien niet iedereen naar Terschelling kan komen, nemen we je vanaf vandaag mee de natuur in door te laten zien hoe je verschillende plant- en diersoorten kunt ontdekken. Alle teams vertellen hoe je verschillende soorten kunt onderzoeken. Hoe kom je er bijvoorbeeld achter welke reptielen en amfibieën er bij jou in de buurt leven? Of hoe werkt vleermuisonderzoek? Leer van elkaar door jouw eigen natuurervaringen en beeldmateriaal te delen met de hashtag #24uurnatuur.

#24uurnatuur wordt mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Tekst: Elze Polman, SoortenNL