Phyllopertha horticola, rozenkever  on Aegopodium podagraria

Rozenkever, weidehommel en zevenstippelig lieveheersbeestje minst bekende soorten van Nederland

Naturalis Biodiversity Center, Waarneming.nl
24-MEI-2022 - Welke soorten zijn het minst bekend in Nederland? Meer dan drieduizend Nederlanders hielpen op Biodiversiteitsdag mee bij het beantwoorden van die vraag, door mee te doen aan de challenge ‘Ontdek de natuur in je buurt’ van Waarneming.nl en Naturalis. Vooral veel insectensoorten blijken onbekend.

Op zondag 22 mei, Wereldbiodiversiteitsdag, daagden Waarneming.nl en Naturalis heel Nederland uit: ontdek de voor jou nog onbekende wilde planten en dieren in je buurt. Deelnemers konden hun waarnemingen doorgeven via de natuurherkenningsapp ObsIdentify, die de gefotografeerde planten en dieren vervolgens op naam bracht. Ruim negenduizend waarnemingen werden doorgegeven via de challenge, en droegen bij aan het beantwoorden van de vraag welke soorten het minst bekend zijn voor de waarnemers.

Fotogenieke planten en insecten

Het zevenstippelig lieveheersbeestje belandt met 195 waarnemingen op de derde plek tijdens de challenge.In de lijst van doorgegeven wilde planten en dieren staan vooral veel insectensoorten en plantensoorten. Zo staan in de top tien van vaakst doorgegeven soorten enkel al acht insectensoorten waarvan vier bijensoorten, en twee planten. In totaal werden 290 verschillende soorten wilde dieren en planten doorgegeven. Zie de top tien van meest gefotografeerde soorten hieronder:

1. Rozenkever
  2. Weidehommel
  3. Zevenstippelig lieveheersbeestje
  4. Honingbij
  5. Azuurwaterjuffer
  6. Gewone meikever
  7. Gele lis
  8. Dagkoekoeksbloem
  9. Aardhommels
  10. Akkerhommel

De lijst met doorgegeven soorten zijn met name planten en dieren die algemeen verspreid voorkomen in Nederland. Oftewel: het zijn soorten die je vaak tegen kunt komen. Niet gek dat deze ook het vaakst doorgegeven zijn tijdens de challenge; een zeldzame soort zal nu eenmaal niet snel in de top tien belanden. Wel roepen de resultaten de vraag op hoe goed het gesteld is met de soortenkennis in Nederland. Want, hoe goed zijn Nederlanders bekend met de soorten die ze elke dag tegen komen?

Uiteraard zijn de doorgegeven soorten vooral ook erg fotogeniek. Een gele lis stilstaand langs de oeverkant laat zich bijvoorbeeld beter en gemakkelijker fotograferen dan een klein winterkoninkje tussen de struiken. De resultaten van de challenge dienen daarom ook met name als leuke weerspiegeling van wat mensen zoal tegenkomen als ze de deur uit stappen.

Oog voor biodiversiteit

Met de challenge hoopt Naturalis vooral mensen bewust te maken van de diversiteit aan soorten die in hun directe omgeving voorkomen. De wereldwijde biodiversiteit heeft het zwaar, dus die aandacht is nu belangrijker dan ooit. Ondanks dat de biodiversiteit-challenge afgelopen is, kan iedereen het hele jaar door waarnemingen van soorten doorgeven en op naam laten brengen via ObsIdentify of Waarneming.nl. De waarnemingen dragen bij aan kennis over soorten. De verspreiding van populaties bijvoorbeeld, maar ook de aanwezigheid van beschermde, bedreigde of nieuwe soorten.

• Naturalis zet zich in voor het behoud van biodiversiteit en viert ál het leven. Vier het hele jaar met ons mee en draag jouw steentje bij aan het behoud van biodiversiteit. Ga aan de slag met tips, of doe mee aan diverse activiteiten. Kijk voor alle activiteiten en middelen op naturalis.nl/biodiversiteit.

De beeldherkenning in ObsIdentify wordt mogelijk gemaakt door waarnemingen uit Waarneming.nl, Waarnemingen.be en Observation.org. ObsIdentify is een product van Stichting Observation International, in samenwerking met Naturalis Biodiversity Center, Natuurpunt, COSMONiO Imaging BV en Zostera.

Teskt: Naturalis Biodiversity Center