Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Naturalis Biodiversity Center is een internationaal opererend onderzoekscentrum. De ruim 120 onderzoekers en 200 gastonderzoekers die aan Naturalis verbonden zijn, houden zich bezig met het beschrijven, begrijpen en verklaren van biodiversiteit en geodiversiteit. Aan de basis van het onderzoek ligt de in twee eeuwen opgebouwde nationale collectie van 42 miljoen planten, dieren, fossielen en gesteenten. Op dit moment bouwt Naturalis een nieuw museum dat medio 2019 opent.

Overhandiging Actieagenda voor Biodiversiteit aan demissionair minister Schouten

Donderdag 16 september 2021 werd de Actieagenda voor Biodiversiteit gepresenteerd tijdens het symposium Tijd voor biodiversiteit in Naturalis. Ook werd deze aangeboden aan demissionair minister van Landbouw, Natuur en..

Lees verder 18 september 2021   4 dgn oud
Automatische insectencamera

Ook dit jaar worden weer insecten waargenomen en geteld met de automatische DIOPSIS-camera’s. Meer dan honderd camera’s nemen gedurende twee maanden insecten waar. Het cameraproject DIOPSIS gaat haar derde jaar in. Hiermee wordt..

Lees verder 7 september 2021   2 wkn oud
De afbeelding toont een laat-Pleistoceen landschap met wolharige mammoeten, paardachtigen, een wolharige neushoorn en Europese holenleeuwen met een rendierkarkas.

Het huidige Arctische gebied is een desolate plek met uitgedund struikgewas, net in staat om rondtrekkende rendieren te ondersteunen. Vijftigduizend jaar terug, in het Pleistoceen, was het beeld totaal anders: grote kuddes..

Lees verder 4 september 2021   2 wkn oud
De geïllustreerde dodo kent vele vormen en karikaturen.

De dodo spreekt tot eenieders verbeelding. Hij staat bij uitstek symbool voor het uitsterven van soorten door toedoen van de mens. Mede hierdoor kreeg de dodo in afbeeldingen en verhalen het imago van sukkel; geen wonder dat hij..

Lees verder 28 augustus 2021   3 wkn oud
Een glimps uit de gigantische wantsencollectie van Naturalis.

Thuiswerken in tijden van corona, hoe doe je dat als je met een collectie van 42 miljoen objecten werkt? In rap tempo en al improviserend initieerde het Collectiebureau van Naturalis een aantal thuiswerkprojecten, zoals het..

Lees verder 21 augustus 2021   1 maand oud
Freshwater Watch

Nederlanders kunnen nu meedoen aan een internationaal project waarbij burgers de kwaliteit van oppervlaktewater meten. FreshWater Watch stelt deelnemers in staat om te zien waar watervervuiling plaatsvindt – en dus ook om er..

Lees verder 14 augustus 2021   1 maand oud
De site Natuurtijdschriften.nl biedt toegang tot ruim 80.000 natuurartikelen.

Natuurtijdschriften.nl is hét platform met betrouwbare informatie over de Nederlandse biodiversiteit en geodiversiteit. De website is vernieuwd en flink uitgebreid: het biedt nu toegang tot meer dan 85.000 gratis te downloaden..

Lees verder 7 augustus 2021   1 maand oud
Een gezonde en robuuste bollenteelt met de natuur als partner, dat is de enorme uitdaging, waaraan het project ‘Bloeiende Bollenstreek’ een steentje bij wilt dragen, zoals bij dit bloembollenveld in Lisse.

De wereldberoemde Bollenstreek is een nationale trots en van grote waarde voor de Nederlandse economie. Maar hoe zit het met de toekomst van de regio? Gefaciliteerd door Naturalis Biodiversity Center zetten ondernemers,..