Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Naturalis Biodiversity Center is een internationaal opererend onderzoekscentrum. De ruim 120 onderzoekers en 200 gastonderzoekers die aan Naturalis verbonden zijn, houden zich bezig met het beschrijven, begrijpen en verklaren van biodiversiteit en geodiversiteit. Aan de basis van het onderzoek ligt de in twee eeuwen opgebouwde nationale collectie van 42 miljoen planten, dieren, fossielen en gesteenten.

Europese Boomkikker (Hyla arborea) (VOOR EENMALIG GEBRUIK)

Leidse biologiestudenten hebben in de Nederlandse kustduinen twee boomkikkersoorten ontdekt die daar van nature niet voorkomen. Een speciale DNA-techniek onthulde deze soorten, die mogelijk schade toebrengen aan de natuur...

Lees verder 1 december 2022   6 dgn oud
Bewoners van het 'eiland van de dwergdinosauriërs' gelegen in het huidige Transylvanië tijdens het Krijt: Transylvanosaurus met schildpadden, krokodillen, grote pterosauriërs en andere dwergdinosauriërs

Een internationaal team van onderzoekers heeft in het westen van Roemenië een nieuwe dinosaurussoort ontdekt. Transylvanosaurus platycephalus, vernoemd naar de vindplek, leefde ongeveer 70 miljoen jaar geleden en was een herbivoor..

Lees verder 26 november 2022   1 week oud
Een mogelijk scenario van hoe een groep Triceratopsen hun eind hebben gevonden. 67 miljoen jaar geleden teisterden sterke regenbuien en overstromingen Noord-Amerika. Triceratops was geen goede zwemmer, en vele zullen verdronken zijn.

Het ‘Darnell Triceratops Bonebed’ in Noord-Amerika is ‘s werelds grootste opgegraven Triceratops-massagraf. Daar liggen resten van wel vijf verschillende Triceratopsen. Onderzoek naar het goed bewaarde tandmateriaal van deze..