Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Naturalis Biodiversity Center is een internationaal opererend onderzoekscentrum. De ruim 120 onderzoekers en 200 gastonderzoekers die aan Naturalis verbonden zijn, houden zich bezig met het beschrijven, begrijpen en verklaren van biodiversiteit en geodiversiteit. Aan de basis van het onderzoek ligt de in twee eeuwen opgebouwde nationale collectie van 42 miljoen planten, dieren, fossielen en gesteenten. Op dit moment bouwt Naturalis een nieuw museum dat medio 2019 opent.

Jouw glimlach en die van een haai hebben minder met elkaar te maken dan gedacht. Allerlei aspecten van kaken zijn los van elkaar ontstaan, en dat meerder keren, in de vroege evolutie van gewervelden met een kaak...

Lees verder 8 mei 2021   18 uur oud

Meerkoeten gebruiken allerlei soorten zwerfvuil in hun nesten; van ruitenwissers tot zonnebrillen, en tegenwoordig ook onze mondkapjes. Bioloog Auke-Florian Hiemstra wil weten waarom ze dat doen en wat de gevolgen ervan zijn. Aan..

Lees verder 1 mei 2021   1 week oud
mijnen adderwortelgaatjesmaker

Adderwortel is voedselplant van een aantal zeldzame vlinders, met name in voedselarme en vochtige graslanden in Midden-Europese berggebieden. Veel is bekend over de dagvlinders blauwe vuurvlinder en ringoogparelmoervlinder, maar..

Lees verder 30 april 2021   1 week oud
De rosse metselbij is in totaal 12.971 keer geteld, en staat daarmee op de tweede plek van meest gespotte bijen en zweefvliegen.

Opnieuw telden duizenden Nederlanders mee tijdens de Nationale Bijentelling vorig weekend. Veel bijentellers merkten op dat er nog weinig in bloei stond in hun tuin. Experts speculeerden dat de winterse kou in april wel eens zijn..

Lees verder 24 april 2021   2 wkn oud
Veldhommels

Jong en oud kan bijdragen aan onderzoek naar de wilde bijen en helpen deze deels bedreigde diergroep te beschermen. Hoe? Door dit weekend mee te tellen voor de Nationale Bijentelling. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat..

Lees verder 17 april 2021   3 wkn oud
Veldgids

Lieveheersbeestjes behoren tot de bekendste en populairste insecten van Nederland. Ze zijn kleurrijk, doen niemand kwaad en helpen je tuin te beschermen tegen bladluizen. Toch was er nog nooit een volledige en complete..

Lees verder 14 april 2021   3 wkn oud
Veldgids

Lees verder 14 april 2021   3 wkn oud
Bloemrijke oever

Populaties van wilde bestuivende insecten staan onder druk. De laatste jaren zijn tal van initiatieven ontwikkeld om bestuivende insecten te helpen behouden en bevorderen. Veel terreineigenaren en instanties hebben interesse om..

Lees verder 10 april 2021   4 wkn oud
Een akkerhommel op een vlinderstruik.

Voldoet jouw tuin aan de eisen van de wilde bij? Zoemend door je tuin of op je balkon is de bij op zoek naar de drie V’s: Voedsel, Veiligheid en een Verblijf. Helaas gaat het momenteel niet goed met de wilde bij en is jouw hulp..