Natuurjournaal 23 augustus 2021

Nature Today
23-AUG-2021 - Derde nest holenduif komt uit, paardenbijters vliegen rond.

Overal in Nederland komen wel duiven voor. Er zijn meerdere soorten, die vrij makkelijk uit elkaar te houden zijn. De holenduif is bijvoorbeeld een van de duiven die in Nederland voorkomen. Het is een opvallende verschijning, met zijn mooie groenglanzende nek. Rond deze tijd van het jaar is alweer het derde nest jongen van de holenduif uitgekomen. De ouders hebben het druk met voeren . Holenduiven hebben een bijzonder lang broedseizoen: ze broeden van begin maart tot half oktober! Het kan dus best zijn dat na dit derde nest nog een vierde, of zelfs een vijfde nest zal volgen.

Op dit moment is de paardenbijter actief. Deze grote libel vliegt nu en is door heel Nederland te vinden. De paardenbijter vliegt met name in de middag, op warme dagen zelfs tot in de schemering. Ze jagen in groepen op insecten. De paardenbijter bijt overigens geen paarden. Hij heeft zijn naam gekregen omdat hij jaagt op insecten die zich in de buurt van mensen en dieren bevinden. De paardenbijter komt ook in tuinen voor. Kijk eens of je er een ziet vliegen!

Paardenbijter