atalanta vlinderstruik - Primair

Duizenden atalanta’s verlaten Nederland

De Vlinderstichting
14-SEP-2021 - Gisteren, 13 september, is de atalanta in grote aantallen gemeld. Er werden er duizenden gezien, vooral in Zuid-Nederland. Voor een deel werden ze in grote groepen gezien op klimop en andere bloeiende planten. Vogelaars op diverse trektelposten zagen ze ook massaal naar het zuiden vliegen, weg uit ons land.

Klimop begint in bloei te komen en is zeer in trek bij hongerige atalanta'sTrektelposten zijn locaties met goed uitzicht waar vogelaars vaak van zonsopgang tot zonsondergang de wacht houden en alle langstrekkende vogels tellen. Ze houden daarvoor natuurlijk de omgeving strak in de gaten en merken ook de atalanta’s op. Ook deze zijn op trek, maar omdat ze dit niet in groepen, maar individueel doen, valt het minder op dan bij veel vogels het geval is. Vaak vliegen ze op een meter of vijf tot tien hoogte in een rechte lijn naar het zuiden. Er werden er 22 geteld op de trektelpost in Hoek Sluis in Zuid-Holland, wel 40 in Malden (GLD) en zelfs 1125 op de telpost bij Uden (NB). Maar de absolute toptelpost was die op de Loozerheide in Limburg, waar er in één dag 1147 werden geteld. Ook op andere plaatsen werd de trek opgemerkt, bijvoorbeeld 25 atalanta's in Venlo en 80 in Milsbeek. Van Roel Winters kregen we bericht over een wandeling op Landgoed Langakkers. “Tijdens vogelen/vlinderen op mijn akker, in een baan van 200 meter trokken zojuist minimaal 410 atalanta’s langs tussen 10.30 en 12.30 uur”. En even later: “Zojuist nogmaals geteld. Ongeveer 10 atalanta’s per 2 minuten over een baan van ruim 200 meter breedte. Dat was vanmorgen om 10 uur ook al gaande, dus zijn er zeker 1000 atalanta’s over de Langakkers gevlogen.”

Koninginnekruid bloeit nog en is aantrekkelijk voor vlinders, waaronder de atalantaBehalve langstrekkend werden er ook grote aantallen gemeld van nectar drinkende atalanta’s. Ook deze gaan nog op trektocht en hebben daar natuurlijk ‘brandstof’ voor nodig. Dit verzamelen ze massaal op de in bloei komende klimop en op andere goede nectarplanten als koninginnekruid. Er waren meldingen van 25, 30, 40, 51, 80 en meer dan 100 vlinders bij elkaar. Ook vandaag en de rest van de week kunnen deze aantallen nog gezien worden. Deze atalanta’s zijn de nakomelingen van vlinders die eerder dit jaar, vanuit het zuiden, hierheen zijn gekomen. Ook komen atalanta’s uit Scandinavië binnen om via ons land naar het zuiden te vliegen.