Raapzaad

Natuurjournaal 2 oktober 2021

Nature Today
2-OKT-2021 - Nog steeds bloemen van raapzaad en cichorei.

Bij herfst denk je misschien aan afgevallen bladeren, gure wind en paddenstoelen; niet zozeer aan bloeiende planten. Toch bloeit er nog van alles, daarom lichten we vandaag twee planten uit die je nog steeds kunt zien bloeien. Zo is er bijvoorbeeld raapzaad. Deze plant is bekend omdat hij in het voorjaar bermen en velden goudgeel kleurt. Je zal zien dat je nu ook nog bloeiend raapzaad kunt tegenkomen, bijvoorbeeld langs de kant van de weg. Verschillende soorten nachtvlinders maken graag gebruik van raapzaad.

Cichorei

Een andere opvallende plant die nu nog bloeit is cichorei. De stengels kunnen wel anderhalve meter lang worden en de hemelsblauwe bloemen zijn niet te missen. Cichorei levert in de winter zaden waar onder andere puttertjes graag van eten. De soort komt veel voor langs wegen, maar ook in graslanden. Je vindt hem met name in het rivierengebied en in Zuid-Limburg, maar de soort komt door het hele land voor. Wil je weten wat er nog meer in de buurt te zien is? Kijk dan voor je het huis uit gaat even op de Nature Today-app om te zien wat er zoal bloeit en vliegt in je omgeving.

Foto's: Piet Zomerdijk, Saxifraga; Rutger Barendse, Saxifraga