viburnum tinus sneeuwbal IVN

Natuurjournaal 7 december 2021

Nature Today
7-DEC-2021 - Sterk ruikende sneeuwballen en overwinteraars met sneeuwschoenen.

Heeft het gisteren gesneeuwd bij jou in de buurt? De sneeuw blijft waarschijnlijk niet liggen, maar toch kun je nu op sneeuwbal letten. Viburnum is een hele grote familie van bijna 175 soorten planten en struiken. Eén van de  wintergroene struiken uit deze familie, die je veel ziet in tuinen, is de Viburnum tinus. Deze wordt ook sneeuwbal genoemd. De witte tot roze bloempjes, die in bolronde bloemschermen nu al beginnen te  verschijnen, doen namelijk aan grote sneeuwballen denken. Voor de zwartblauwe bessen , die geliefd zijn bij vogels, moet je nog even wachten. Maar intussen kan de sterke geur van de bloemen je niet ontgaan.

Ruigpootbuizerd

Als het dan toch heeft gesneeuwd, zijn dikke sneeuwschoenen wel zo prettig. Dat is voor de ruigpootbuizerd geen probleem! Deze buizerd uit Scandinavië heeft gevederde poten, waar hij zijn naam aan te danken heeft. In de winter worden altijd wel ruigpootbuizerds in Nederland gezien. Met name in Noord-Nederland overwinteren deze vogels. Het is lastig om ze te herkennen aan hun gevederde poten, daarvoor moet je echt dichtbij zijn. Ze zijn wel te onderscheiden van de ‘gewone’ buizerd door hun andere vleugelslag en de tekening op hun buik en vleugels. ‘Onze’ buizerds hebben echter hele variabele kleuren, en kunnen daardoor gemakkelijk verward worden met de ruigpootbuizerd. Daar komt nog bij dat het aantal ruigpootbuizerds dat in Nederland overwintert, afneemt. Er zijn hier minder woelmuizen te vinden dan voorheen. Echt een vogel voor gevorderde vogelspotters, deze ruigpootbuizerd!

Komende zaterdag kan je helemaal gratis én vanuit huis meer leren over planten. Op 11 december vindt namelijk de FLORON-dag plaats. In verschillende blokken met verschillende thema’s word je bijgepraat over het laatste nieuws op botanisch gebied. Meer informatie is hier te vinden.

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving? Kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play.

Tekst: Mike Hirschler, IVN & Marjolein Mooij, NatureToday.nl