geschubde mannetjesvaren

Mooie eerste monitoringsresultaten: geschubde mannetjesvaren en muskuskruid

Bosgroepen
28-APR-2022 - Het monitoringseizoen is weer gestart. Ecologen, biologen en vrijwilligers uit het hele land trekken de anti-tekenkleding aan en gaan op pad. Zo ook de ecologen van de Bosgroepen. Van vegetatiekartering tot broedvogelmonitoring; ze brengen de aanwezigheid van verschillende soorten op uiteenlopende terreinen nauwkeurig in kaart. We ontdekten afgelopen week al een paar bijzondere plantjes!

Van het voorjaar tot het najaar zijn de ecologen van de Bosgroepen druk met SNL-monitoring op terreinen van leden die via de Bosgroepen SNL-beheersubsidie ontvangen. Het monitoren is een verplichting vanuit de subsidieregeling, uitgevoerd in opdracht van en gefinancierd door de provincies. Bij het in kaart brengen van de natuurwaarden komen de ecologen op zeer uiteenlopende plekken.

Geschubde mannetjesvaren

Voorjaars‘vangst’ van muskuskruid tot geschubde mannetjesvaren

Penelope van Wijhe, ecoloog bij Bosgroep Midden Nederland, stuitte deze week in de omgeving van Amsterdam op een paar mooie exemplaren geschubde mannetjesvaren. De planten stonden vlak langs een ruiterpad in gemengd, matig voedselrijk esdoorn- en beukenbos. “Geen alledaagse soort”, aldus een enthousiaste Penelope. “De geschubde mannetjesvaren is in Nederland en België zeldzaam, al kun je ze nu wel door het hele land tegenkomen. Vroeger echt alleen op een paar vochtige standplaatsen in het oosten van het land.”
Ook collega Maarten Immerzeel kwam afgelopen week geschubde mannetjesvaren tegen, in een droog, vrij voedselarm gemengd bos op de Utrechtse Heuvelrug. Deze soort wordt blijkbaar toch wat alledaagser en lijkt minder gebonden aan vochtige standplaatsen.

Slanke sleutelbloem

Tijdens monitoring rond Twello vond ecoloog Marjolein van Os de slanke sleutelbloem en muskuskruid op terreinen van leden van de Bosgroep. Marjolein: “Muskuskruid is best zeldzaam en komt eigenlijk alleen voor in de rijkere loofbossen met een vochtige bodem en een goede strooiselvertering. Soms langs een schaduwrijke beek. Ik kwam ze tegen in een vochtig loofbos in de buurt van een beek. Ze hebben vrij onopvallende, maar subtiele lichtgroene bloemetjes. De wetenschappelijke naam Adoxa betekent ‘zonder glorie’. De bloemen ruiken zwak naar muskus. Ook de slanke sleutelbloem houdt van vocht en van een kalkrijke, niet te zure bodem. Bij Twello stonden ze in een vochtig hakhoutbos, samen met onder andere bosanemoon en speenkruid. Al deze soorten bloeien alleen in het vroege voorjaar.”
We zijn benieuwd welke soorten, bijzonder of alledaags, we nog meer tegenkomen dit seizoen.

Muskuskruid

Hoe de monitoring precies werkt en wat er met de informatie gebeurt? Penelope en Marjolein geven uitleg in een eerder artikel over monitoring en veldcontroles binnen de SNL-beheersubsidie.

Tekst: Bosgroepen