Nature Today app

Volg levensloop vogels op de voet met Nature Today

Nature Today
11-MEI-2022 - De eieren van de grote bonte specht komen uit! Ben je ook nieuwsgierig waar vogelsoorten nu mee bezig zijn? Volg dan hun levensloop met de Nature Today-app en ontvang een melding zodra de status van een soort verandert. We maken hiervoor onder andere gebruik van de eilegverwachtingsmodule die we samen met Sovon Vogelonderzoek Nederland ontwikkeld hebben.

Wist je dat de jonge blauwborsten, rietgorzen en ooievaars momenteel uit het ei komen? En dat de jongen van de zwarte kraai nu uitvliegen, terwijl de oeverzwaluw pas net haar eieren aan het leggen is? De mensen die deze soorten volgen in de Nature Today-app hebben de afgelopen dagen onder andere deze meldingen gehad. 82 procent van de bezoekers van Nature Today gaf aan dat ze Nature Today gebruiken om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de natuur. Daarom hebben we deze meldingen of statusupdates toegevoegd aan de app. Voor alle ruim 160 vogelsoorten is voor elk moment van het jaar te zien waar ze op dat moment mee bezig zijn. Zijn ze aan het trekken, eieren aan het leggen, net uit het ei gekomen, al uitgevlogen, enzovoort. De huidige status staat op elke soortpagina direct bovenaan in beeld in het blauwe blokje.

Om helemaal niks te missen kan je via 'Volg deze soort' de ontwikkelingen in het leven volgen. Je hebt daarvoor wel een gratis Nature Today-account nodig. Je krijgt een bericht als de status verandert. Dus bij de eerste eieren, zodra de jongen uitvliegen of wanneer het broedseizoen is afgelopen en jouw vogel aan het ruien is. Handig, want als je weet wat er om je heen gebeurt, is die rondhippende merel niet zomaar een merel, maar een merelmoeder op zoek naar eten voor haar jongen. Dan is het schoonmaken van de nestkasten nu wat te vroeg of juist te laat.

Test je kennis van de vogelactualiteit

Hoe staat het met jouw kennis van het broedseizoen? Om dat te checken hebben we een quiz gemaakt. Acht vragen waarmee je snel kan zien of het tijd wordt dat je eens wat vogels gaat volgen of dat jij allang een wijze uil bent.

Grote verschillen

Uit de statusinformatie blijkt duidelijk dat de verschillen in ontwikkelingssnelheid tussen vogels enorm zijn. Sommige soorten blijven de hele winter in Nederland en beginnen daarom relatief vroeg aan het broedseizoen. De bosuil is hier een goed voorbeeld van: zij legde al in februari haar eerste ei. Haar jongen hadden het nest al verlaten toen andere soorten nog aan hun nest moesten beginnen. Daar tegenover staat de boomvalk. Zij komt net terug vanuit tropisch Afrika en is nu op zoek naar een nest. Ook bij jou in de tuin en in de straat zijn de verschillen groot. De koolmees heeft al piepende kuikens in haar nestkast, maar van de zwartkop verwachten we nu pas haar eerste ei.

Naast de verschillen in ontwikkeling tussen soorten zitten er ook grote verschillen tussen de verschillende jaren. In samenwerking met Sovon Vogelonderzoek heeft Nature Today de eilegvoorspelling ontwikkeld. Op basis van weergegevens als zonuren, temperatuur en de hoeveelheid neerslag gecombineerd met historische data en fenologische gegevens kunnen we met dit model voorspellen wanneer een vogel haar eerste eieren legt. De voorspelde eilegdatum van de zanglijster was dit jaar 21 maart, 14 dagen eerder dan vorig jaar. Dit komt waarschijnlijk door veel zonuren en weinig neerslag dit voorjaar. Maar niet elke soort reageert hetzelfde op het weer. Bij veel zonuren begint de ransuil juist wat later aan haar eerste ei. Met haar eerste ei op 17 april was de ransuil dit jaar waarschijnlijk juist 11 dagen later.

Download de Nature Today-app

De Nature Today-app is gratis beschikbaar in de Play store en Apple store of te bekijken via NatureToday.nl. Je hebt dan toegang tot de landelijke overzichten van de meest waargenomen vogels, zoogdieren, planten, vlinders en libellen. Op de soortenpagina’s vind je de statusupdates. Na het inloggen met een (gratis) Nature Today-account kun je jouw favoriete soorten ook gaan volgen. Via de registratiepagina maak je een account aan. Voor toegang tot lokale natuurinformatie zoals de lokale vogel-, zoogdier-, planten-, vlinder- en libellenverwachting en natuuractiviteiten bij jou in de buurt heb je een abonnement nodig. De komende weken gaat van elk verkocht abonnement tien procent naar Sovon Vogelonderzoek Nederland als dank voor de actieve en inspirerende samenwerking.

Voor een gedetailleerde uitleg van de gehele app en een meer uitgebreide uitleg van de werking van de lokale soortenlijsten kun je de twee korte filmpjes bekijken.

Tekst: Arnold van Vliet, Hidde Hofhuis en Mieke Siebers