Gewone rolklaver Saxifraga

Natuurjournaal 3 juli 2022

Nature Today
3-JUL-2022 - Rolklaver bloeit en larven knoflookpad erg groot.

Kleine, heldergele klaver die hele plakkaten vormt in weilanden en graslanden? Dat is vast de gewone rolklaver, die nu volop in bloei staat. De goudgele bloemen vrolijken de omgeving op en zijn niet te missen. Deze algemene plant komt vast ook in jouw omgeving voor, let er maar eens op tijdens een wandeling. Als je het hebt gevonden, kun je gelijk alle insecten bewonderen die erop afkomen, want rolklaver is een voedselplant voor veel verschillende soorten. In weilanden met vee is gewone rolklaver ook geliefd, maar niet vanwege de mooie bloemen. Koeien eten het graag en het schijnt dat de plant een gunstige invloed heeft op de smaak van de melk.

Larve van knoflookpad

De knoflookpad is geen opvallend grote pad, hij wordt niet groter dan acht centimeter. Op dit moment is in het water waar ze zich voortplanten echter iets vreemds aan de hand: de larven van de knoflookpad zijn erg groot. Soms kunnen ze wel vijftien centimeter worden, dat is dubbel zo lang als de pad zelf! Deze grote larven zijn onder het wateroppervlak te zien, daar hangen ze overdag. Als ze gestoord worden, duiken ze snel weg. Om de grote knoflookpadlarven zelf te zien, moet je snel zijn en geluk hebben: de larven beginnen binnenkort aan hun metamorfose, en de soort is erg zeldzaam.

Foto’s: Jan van der Straaten, Saxifraga; Kees Marijnissen, Saxifraga