Wolf

Natuurjournaal 14 september 2022

Nature Today
14-SEP-2022 - Wolf in het hele land te zien en wespspin bewaakt eieren.

Vanaf nu zijn wolven in het hele land te zien. Vooral ’s avonds in de schemering, maar ook overdag kun je ze vinden. Daarvoor moet je wel weten waar ze zich schuilhouden: in bioscopen waar de film WOLF nu draait. Om een wolf in het echt te zien, moet je gezegend zijn met veel geluk. Of met een onuitputtelijke hoeveelheid geduld, zoals de makers van deze natuurfilm. Op het grote scherm krijg je een kijkje in het verborgen leven van wolven, van pup tot roedel, en hun rol in de Nederlandse natuur.

Een wespspin bewaakt haar eicocon

De opvallende vrouwelijke wespspinnen hebben aan het eind van de zomer gepaard met de veel kleinere mannetjes. Daarbij worden die laatste meestal opgegeten; je moet wat over hebben voor het nageslacht. Ongeveer een maand later spint het vrouwtje een cocon, waar ze eitjes in legt. Zo’n cocon heeft – als hij eenmaal af is – de vorm van een bol potje en is lichtbruin. Ze zijn zo groot als een flinke knikker. Weer een maand later komen de eitjes uit, maar de kleine spinnetjes blijven tot het voorjaar in de cocon. Zolang het vrouwtje nog leeft, blijft ze erbij om hem te bewaken. Als je deze zomer een wespspin hebt gezien, is het de moeite waard om de eicocon te zoeken. De vrouwtjes maken ze namelijk meestal in de vegetatie vlakbij het web.

Foto’s: Hans Dekker, Saxifraga; Nienke Lameris