Wolf

Natuurjournaal 14 februari 2023

Nature Today
14-FEB-2023 - Wolf en turkse tortel hebben vlinders in de buik.

Doe jij iets romantisch op Valentijnsdag? Sommige dieren krijgen al wel de vlinders in de buik. Voor wolven begint de paartijd, die duurt tot in april. Niet elke wolf krijgt zijn of haar Valentijn. Alleen het alfapaartje in de roedel, het dominante stel, heeft het recht om te paren. Het vrouwtje is dan 63 dagen zwanger, de jonge wolfjes worden in het voorjaar geboren in een hol onder de grond. Voor een kijkje in het leven van een wolf kun je de film WOLF streamen op picl.nl.

Turkse tortels broeden meestal in de buurt van mensen, en op de meest onwaarschijnlijke plaatsen

Ook de Turkse tortel is er vroeg bij: deze tortelduifjes kunnen in februari al broeden. Ze hebben gemakkelijk vijf legsels per jaar tot in november! Daar staat tegenover dat ze meestal maar twee eieren leggen per nest en dat de slordig gebouwde nesten vaak naar beneden vallen. Dat Turkse tortels – en andere duiven – zo vroeg al broeden, komt omdat ze de kuikens de eerste week voeden met ‘kropmelk’. Dat is een prutje dat in hun keel – de krop – gemaakt wordt. Ze hoeven dus niet te wachten tot er insecten zijn om aan de jongen te voeren.

Foto’s: Mark Zekhuis, Saxifraga; Martin Mollet, Saxifraga