Paardenbloem Saxifraga

Natuurjournaal 10 november 2022

Nature Today
10-NOV-2022 - Bloeiende paardenbloemen en zoek de grote bonte specht.

Misschien heb je ze ook wel gezien de laatste tijd: bloeiende paardenbloemen. Als je goed kijkt, zie je dat er wel meer paardenbloemenblad staat. Slechts enkele planten raken nu nog in bloei. In de plantenlijst van Nature Today zijn meer voorjaarsbloemen te zien. Scherpe boterbloem bijvoorbeeld, die ook nog af en toe bloeit. Ook het bossige, groene blad van fluitenkruid komt weer boven de grond. Deze planten profiteren van het zachte weer, maar het is niet uitzonderlijk. Elk jaar bloeien er wel wat paardenbloemen en boterbloemen tot in november.

De grote bonte specht is een liefhebber van vetbollen en -blokken

In het bos, maar ook in de stad, hoor je soms een korte roffel. Wordt deze gevolgd door een luid tsjik-tsjiktsjik, dan weet je al wie het is: de grote bonte specht. Zo groot zijn ze niet, met formaat merel. Maar wel een slagje groter dan de middelste en kleine bonte specht. De grote bonte specht is de meest algemene specht in Nederland, en laat zich ook makkelijk zien. Hoor je er eentje roffelen of roepen, dan hoef je maar even te zoeken. Langs boomstammen zoekt de specht naar insecten en af en toe maakt ze en glijvlucht naar een volgende boom. In de winter eten grote bonte spechten in naaldbossen ook de zaden uit sparren- en dennenkegels. Maar je kunt ze ook in de tuin zien snoepen van vetbollen en vogelvoer.

Wat dieren doen verandert met de seizoenen: wat ze eten, hoe ze eruitzien, waar ze zijn. Test je kennis over vogels en zoogdieren met de nieuwe Najaarsquiz in de Nature Today-app! De vraag over de grote bonte specht heb je nu zeker goed!

Foto’s: Ab H. Baas, Saxifraga; Tom Lee, Flickr