Vogels tellen in de winter

Zet vogels op de kaart met de lustrum-uitdaging van Sovon

Sovon Vogelonderzoek Nederland
16-DEC-2022 - In 2023 bestaat Sovon Vogelonderzoek Nederland vijftig jaar. Vanwege dit lustrum hebben we een mooie uitdaging bedacht voor iedere vogelaar. Doe mee met de LiveAtlas-uitdaging en zet vogels - letterlijk - op de kaart.

In 1973 werd Sovon Vogelonderzoek Nederland opgericht voor de productie van de eerste broedvogelatlas van Nederland. De tellingen waarmee deze atlas is gemaakt, vormen nog steeds de basis van Sovon. Wat is een betere manier om het vijftigjarig bestaan van Sovon te vieren dan het organiseren van een bijzondere vogeltelling?

Verspreid over heel Nederland hebben we verschillende vogelvormen getekend die bestaan uit vakken van één vierkante kilometer: de zogenaamde kilometerhokken. Door via het telproject LiveAtlas complete vogellijsten in deze hokken bij te houden, help je om de vogelfiguren op de kaart te zetten en doe je waardevolle vogeltellingen. Met je deelname kun je een mooie mok of een fraai, speciaal ontworpen vogelshirt van Okimono verdienen. De 'challenge' start op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december van dat jaar.

Vogelvormen

Door minstens een halfuur en maximaal anderhalf uur lang in één van de kilometerhokken van de vogelfiguur te tellen, kleur je dat hok van de vogelvorm in. De mooiste vorm is om één uur lang in een kilometerhok te tellen, maar in sommige zeer open gebieden is dat erg lang, vandaar de wat ruimere tijdsmarge. Hoe meer hokken er zijn geteld, hoe verder de vogelvorm gevuld raakt. Je kunt een kilometerhok in je eentje tellen, maar ook met meerdere vogelaars (bijvoorbeeld van je vogelwerkgroep) op pad gaan. Zo zetten we vogels - letterlijk - op de kaart.

Onbekende plekken

Voor de vormen zijn typerende soorten gekozen. Misschien liggen er wel kilometerhokken bij jou in de buurt

Deze uitdaging brengt je op onbekende plekken in de regio. Niet alleen de goedbezochte vogelgebieden worden bezocht. In het veld word je bijvoorbeeld verrast door soorten die je in onbeduidende bosjes of waterplasjes tegenkomt. Doordat je alle soorten telt en we zowel het getelde oppervlak als de tijdsduur weten, zijn je tellingen vergelijkbaar met die van anderen. Dat maakt deze complete lijsten waardevol.

Zo doe je mee

• Bekijk de methode van tellingen voor LiveAtlas.
  • Kijk vanaf 1 januari 2023 op de website van LiveAtlas welke kilometerhokken van de vogelvorm nog niet geteld zijn. Deze hokken kun je in het veld ook in de invoer van de app Avimap zien.
  • Doe een telling van minimaal een halfuur in een of meerdere van deze niet-getelde kilometerhokken. Deze worden gevuld op de kaart.
  • Heb je medetellers, voer die dan ook in bij je telling.
  • Je hoeft je niet aan te melden om een mok of T-shirt te krijgen. Na 31 december kijken we naar de deelnemers die minstens vijf (mok) of twintig of meer (T-shirt) kilometerhokken van de vogelvormen hebben geteld die nog niet eerder geteld waren in dat jaar.

Speciaal T-shirt

Het speciale jubileum-T-shirt van SovonSamen met Okimono brengt Sovon een speciaal T-shirt uit vanwege het vijftigjarig jubileum. Ontwerper Fokko van der Woude maakte 'Hirundo rustica' (boerenzwaluw), bekend van het logo van Sovon. De T-shirts zijn van zeer goede kwaliteit, worden gemaakt in Portugal (helemaal fair) van 100 procent biologische GOTS-gecertificeerde katoen. Ze worden bedrukt door de meesterdrukker uit Elst (Gelderland). Deelnemers die twintig kilometerhokken of meer hebben geteld, krijgen het als bedankje. Het T-shirt is in diverse uitvoeringen vanaf april 2023 ook via de webshop van Sovon te verkrijgen.

Tekst: Sovon Vogelonderzoek Nederland