Least Gecko (Sphaerodactylus sputator)

Eerste officiële waarneming van de Least Gecko op Saba in zestig jaar

California Academy of Sciences, Dutch Caribbean Nature Alliance (DCNA), University of California Davis
4-FEB-2023 - De Least Gecko is deze week voor het eerst in zestig jaar op Saba vastgelegd. Het dier werd geïdentificeerd door onderzoekers van de University of California, Davis en de California Academy of Sciences. De vondsten dienen als de eerste officiële waarneming sinds er in 1963 exemplaren werden verzameld.

Het is nog niet bekend of de Least Gecko officieel inheems is op Saba, of geïntroduceerd. Hierdoor zouden potentiële problemen kunnen ontstaan voor natuurbehoud in de toekomst.

Least Gecko (Sphaerodactylus sputator)De eilanden van het Caribisch gebied bieden elk hun eigen unieke oase aan een grote verscheidenheid aan diersoorten. Hoewel de eilanden op elkaar lijken, hebben duizenden jaren van isolatie ervoor gezorgd dat veel soorten zich hebben kunnen ontwikkelen om zich aan te passen aan hun omgeving. Dit geldt zeker voor veel soorten Klein-Antilliaanse reptielen. De meeste eilanden zijn de thuisbasis van ten minste één lokaal endemische soort, die nergens anders voorkomt. Een voorbeeld is de Least Gecko (Sphaerodactylus sputator), niet te verwarren met de Saba Least Gecko (Sphaerodactylus sabanus).

Nieuwe rapporten

Een recent onderzoek, uitgevoerd door wetenschappers van de University of California, Davis en California Academy of Sciences, heeft onlangs voor het eerst sinds 1963 de aanwezigheid van de Least Gecko op Saba bevestigd. In oktober 2021 werden twee individuen gefotografeerd en er werden genetische monsters genomen ter bevestiging. Beide gekko's werden gevonden op door mensen gebouwde stenen muren, tussen wat leek op vele andere exemplaren van dezelfde soort. Het is nog steeds onduidelijk of deze soort inheems is op het eiland, of in de recente geschiedenis geïntroduceerd. Hoewel er geen eerdere vermeldingen van de Least Gecko op het eiland zijn in gidsen of wetenschappelijke literatuur, zijn er twee exemplaren bekend in het Museum of Comparative Zoology aan de Harvard University die in 1963 op Saba werden verzameld.

Gekko-mysterie

Least Gecko (Sphaerodactylus sputator)De locatie en datum van de exemplaren uit 1963 vormen interessante stukjes voor deze puzzel. 1963 was het jaar waarin de luchthaven van Saba in gebruik werd genomen. Het is onwaarschijnlijk dat de luchthaven de introductieplaats voor deze soort was, want de exemplaren werden verzameld aan de andere kant van het eiland. Bovendien zouden deze exemplaren langs de weg naar Fort Bay zijn gevonden, maar Fort Bay zelf werd pas in 1972 gebouwd. Als de soort inderdaad werd geïntroduceerd, is het dus zeer waarschijnlijk dat deze exemplaren (of hun eerdere verwanten) het eiland zijn binnengekomen via Ladder Bay.

Het begrijpen van de inheemse verspreidingsgebieden van soorten is niet alleen belangrijk voor instandhoudings- en beheersdoeleinden, maar ook voor het verkrijgen van een beter begrip van hun levenscycli en evolutie. Bovendien is de mogelijke uitbreiding van het verspreidingsgebied van de Least Gecko naar Saba onwaarschijnlijk een zorg voor het eiland, aangezien de Least Gecko en de Saba Least Gecko zonder problemen samenleven op andere Caribische eilanden.

Least Gecko (Sphaerodactylus sputator)

De DCNA

De DCNA ondersteunt wetenschapscommunicatie en bereik in de Nederlandse Caribische regio door natuurgerelateerde wetenschappelijke informatie breder beschikbaar te maken via onder meer de Dutch Caribbean Biodiversity Database, DCNA's nieuwsplatform BioNews en de pers. Dit artikel bevat de resultaten van één van die wetenschappelijke onderzoeken, maar het onderzoek zelf is geen DCNA-onderzoek. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. DCNA is niet aansprakelijk voor de inhoud en de indirecte gevolgen die voortvloeien uit het publiceren van dit artikel.

Tekst: DCNA, University of California Davis, California Academy of Sciences