Apus apus. Flock flying. Gierzwaluw

Gierzwaluwen keren terug op Kasteel Waardenburg

Vogelbescherming Nederland
26-APR-2023 - In Kasteel Waardenburg in de Gelderse Betuwe broedt al jaren een flink aantal paartjes gierzwaluwen. In één van de 121 nestkasten zet Vogelbescherming Nederland vandaag de camera aan, zodat iedereen het broedseizoen van deze bijzondere vogel van heel dichtbij kan volgen. Kijk mee op Beleefdelente.nl

Ieder jaar rond eind april komen de gierzwaluwen vanuit Afrika weer naar Nederland gevlogen om hier te broeden. Traditiegetrouw komen ze aan rond Koningsdag, waarna ze zo’n 100 dagen in ons land verblijven om hun jongen op te laten groeien. De meeste mensen kennen de gierzwaluw aan het zomerse gierende geluid dat ze maken, terwijl ze over de daken scheren.

Gierzwaluwen doen alles in de lucht

Gierzwaluwen zijn echte luchtacrobaten, ze komen zelden aan de grond. Bijna alles doen ze in de lucht, zelfs paren en slapen! Alleen voor het leggen van de eieren en het laten opgroeien van hun kroost maken ze een uitzondering. Dan brengen ze hun tijd zittend en liggend door in de nestkast. Met dank aan de camera’s van Beleef de Lente kunnen we nu de gierzwaluw van dichtbij bewonderen.

Kasteel Waardenburg

Gierzwaluwen hebben het moeilijk in de stad. Hun aantal neemt af omdat er door het isoleren van onze huizen steeds minder broedplekken beschikbaar zijn. Geldersch Landschap & Kasteelen liet daarom bij de renovatie van kasteel Waardenburg in 2007 speciale nestplaatsen aanbrengen voor de gierzwaluw. Met succes. De gierzwaluwen komen hier elk jaar trouw terug en de kolonie groeit.

Gierzwaluw

Beleef de Lente

Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland is al jaren een groot succes. Elk jaar volgen meer dan 1,5 miljoen mensen de belevenissen van verschillende soorten vogels tijdens het broedseizoen. Dit jaar gingen de camera’s eind februari aan. Het broedseizoen van de bosuil zit er inmiddels op, maar de hoogtepunten en het jaaroverzicht zijn te bekijken op de site. De gierzwaluw is de laatste soort bij Beleef de Lente. Voor deze vogel gaat het broedseizoen nu van start, de andere soorten bij Beleef de Lente zitten inmiddels volop tussen de eieren en de kuikens. Kijk mee bij Vogelbescherming op Beleefdelente.nl.

Foto's: Keta, Wikimedia Commons (leadfoto: groep gierzwaluwen in vlucht); Harvey van Diek, Vogelbescherming Nederland