Basiscursus determineren van paddenstoelen van de Nederlandse Mycologische Vereniging

Nederlandse Mycologische Vereniging
2-AUG-2023 - Wil je paddenstoelen in Nederland beter leren kennen en op naam brengen? Dan ben je bij de Nederlandse Mycologische Vereniging (NMV) aan het juiste adres. Samen met FLORON organiseren we vanaf 1 september 2023 de eerste online Basiscursus paddenstoelen. Na dertien lessen ben je helemaal thuis in het determineren en heb je jouw soortenkennis op een hoger niveau gebracht.

Paddenstoelen zijn er in soorten en maten, geuren en kleuren. Veel mensen waarderen de vormenrijkdom en de interessante leefwijze van paddenstoelen. Anderen voelen zich aangetrokken door het mysterieuze karakter of door de culinaire kwaliteiten van paddenstoelen. Maar de meeste mensen vinden het vooral moeilijk om paddenstoelen op naam te brengen. Omdat er zo veel soorten zijn, en omdat men zegt dat je er meestal een microscoop voor nodig hebt.

Overzicht van de Basiscursus paddenstoelen (Bron: NMV)

In deze praktische cursus willen we laten zien dat je best veel soorten zelf in het veld kunt leren herkennen (dus zonder microscoop). Enige voorkennis is gewenst, maar die kun je bijspijkeren met het Basisboek paddenstoelen. Het belangrijkste is dat je gemotiveerd bent om paddenstoelen beter te leren kennen. De docenten van de basiscursus zijn Machiel Noordeloos, Jan Knuiman, Inge Somhorst, Mark Smeets en Kees van Vliet. In elke les introduceren we een groep paddenstoelen en de belangrijkste kenmerken op basis waarvan je ze op naam kunt brengen. Door het determineren regelmatig te oefenen in het veld en eventueel thuis verder als dat nodig is, neemt je soortenkennis stap voor stap toe.

Opbouw van de cursus

Elke les bestaat uit enkele videopresentaties, aangevuld met verdiepende informatie voor wie meer wil weten over het onderwerp. De meeste lessen worden afgesloten met een huiswerkopdracht, quiz of toets. Als je hiermee voldoende punten hebt verzameld ontvang je na afloop het certificaat 'Basiskennis paddenstoelen'. De cursus heeft een studiebelasting van gemiddeld 80 uur, dus het vergt een serieuze inzet. Die bestaat deels uit bestuderen van het cursusmateriaal, maar ook uit veldwerk om te oefenen en opdrachten te maken.

Naast soortenkennis behandelen we de belangrijkste leefgebieden (habitats) van paddenstoelen, zoals bossen, parken en lanen, graslanden, duinen en moerasgebieden. Ook gaan we in op het beheer van deze leefgebieden en op de bescherming en bedreiging van paddenstoelen. Verder komen diverse onderwerpen uit de mycologie aan de orde, zoals naamgeving, kartering/monitoring, plantparasieten, exoten, giftigheid en toepassingen van paddenstoelen.

In de cursus komt van alles aan bod!

Na afloop van deze cursus ben je klaar om met meer kennis van zaken  mee te doen aan excursies en andere activiteiten van de NMV en lokale natuurorganisaties zoals KNNV en IVN. Je kunt ook als vrijwilliger aan de slag met monitoringprojecten. Bijvoorbeeld de paddenstoelenmeetnetten van het NEM, waar we altijd nieuwe tellers kunnen gebruiken. En je kunt natuurlijk een individuele bijdrage leveren aan de kartering van paddenstoelen in Nederland door je waarnemingen in te voeren bij Verspreidingsatlas.nl of Waarneming.nl. Ook personen die op professionele basis met natuur bezig zijn, zullen profiteren van de kennis die aangeboden wordt in deze cursus.

Tekst: Kees van Vliet, Nederlandse Mycologische Vereniging