Huisspitsmuis Saxifraga

Natuurjournaal 18 september 2023

Nature Today
18-SEP-2023 - Huisspitsmuisjes slierten achter moeder aan en let op bessen van wilde kamperfoelie.

Huisspitsmuizenfamilies hebben nu hun laatste nestje van het jaar. Voor sommige vrouwtjes is het dit jaar al hun vierde nestje. Jongere vrouwtjes, die in het voorjaar of in de zomer geboren zijn, hebben nu zelf voor de eerste of tweede keer kroost. Een stuk of vier kleine huissppitsmuisjes drinken bij de moeder, vaak blijft de vader ook in de buurt. Voor de veiligheid worden de baby’s vaak verplaatst. De moeder draagt de jongen één voor één in haar bek. Maar als ze één week oud zijn, hebben ze daar al een truc voor geleerd: de spitsmuizenkaravaan. Op dit filmpje zie je zo’n treintje door de tuin lopen. Allemaal bijten ze zich vast in de vacht of staart van hun voorganger. Handig, zo’n sliert kleintjes!

De felrode bessen zitten in kleine groepjes bij elkaar

Aan de stengels van wilde kamperfoelie zijn nu de felrode bessen te vinden. Ze zitten in kleine groepjes bij elkaar. Ook al zien ze er aanlokkelijk uit, je kan ze beter niet eten want ze zijn licht giftig. Kamperfoelie is een klimplant die zich als een liaan om andere plantenstengels heenslingert, en zo de hoogte in gaat. Ze groeit vooral op plekken waar ze goed kan klimmen, zoals bossen, hagen en bosranden. Op klei- en veengronden vind je deze plant niet vaak. Wel in de duinen, maar daar klimt ze niet zo en ligt ze op de grond. Als je nu wilde kamperfoelie in je tuin plant, lok je volgende zomer veel nachtvlinders met de ’s nachts geurende bloemen.

Foto’s: Rudmer Zwerver, Saxifraga; Ed Stikvoort, Saxifraga