trosvlier

Natuurjournaal 24 oktober 2023

Nature Today
24-OKT-2023 - Knalrode bessen hangen nu in de trosvlier, en maak kennis met een piepkleine paddenstoel met een wel heel bijzonder dieet.

Overal kan je nu rode bessen aantreffen van diverse soorten bomen en struiken. Een daarvan is de trosvlier of bergvlier. We kennen drie inheemse vlieren in Nederland: ook nog de gewone vlier en de kruidvlier. Die hebben schermbloemen en dus groeien ook hun bessen in schermen. Alleen de trosvlier wijkt af, die bloeit met bloemen in trossen en heeft daarom ook bessen in trossen. Deze bessen zijn helder rood en niet zwart, zoals bij de andere vlieren. Je kan ze vinden in de rijkere loofbossen. Pas op: bessen van de gewone vlier zijn door mensen goed te eten, maar die van deze boom zijn giftig voor ons!

Om de rupsendoder te vinden, moet je goed kijken

Alweer zo’n a-typische paddenstoel zonder de traditionele steel-met-hoed: de rupsendoder. Dat maakt paddenstoelen ook zo interessant, al die verschillende verschijningsvormen en functies. Want, in tegenstelling tot veel andere paddenstoelen die het van houtachtige bestanddelen moeten hebben om hun suikers te bemachtigen, is dit een vreemde eend in de bijt. Deze kleine (tot zes centimeter hoge) oranje paddenstoel groeit namelijk uit het lichaam van de pop van een vlinder! Het is een algemene paddenstoel, maar vind hem maar eens in hoog gras in een weiland. Waarschijnlijk was de vlinderrups al geïnfecteerd met de sporen van deze paddenstoel toen hij zich ging ingraven en verpoppen. De paddenstoel werkt zich vanuit de pop naar boven om daar sporen te verspreiden. Deze bijzondere metamorfose betekent wel het vroegtijdige einde van de vlinder.

Tekst en foto’s: Mike Hirschler, IVN