Gaaien verzamelen vanaf het najaar behoorlijke hoeveelheden eikels voor de wintervoorraad

Natuurjournaal 2 november 2023

Nature Today
2-NOV-2023 - Waarom zijn er nu zo veel gaaien te zien en boomblauwtjes hebben zich verstopt.

Ken jij ook een gaai in de buurt? Deze vrolijke lawaaimakers hebben een eigen stek en trekken niet weg in de winter. Ze maken dikwijls een vast rondje in de buurt en komen ook vaak even bij hun menselijke buren kijken of er al wat vogelvoer te halen is. Is het je ook opgevallen dat je in de herfst vaker gaaien ziet? Dat komt door twee dingen. Ten eerste zijn er hier nu zwervende gaaien uit het noorden en oosten. In sommige jaren is dat een ware invasie, maar dat is dit jaar niet zo. Er zijn niet alleen meer gaaien, de gaaien die er al waren zie je ook veel vaker. En dat is dan weer omdat ze zo druk bezig zijn een wintervoorraad aan te leggen. In plaats van het vaste rondje in de buurt, vliegen ze kilometers af en aan om eikels te zoeken en die in de grond te verstoppen. Ze hebben het er maar druk mee!

De meeste rupsen kruipen naar de grond om te verpoppen, maar die van het boomblauwtje niet

Als je een tuin hebt en daar graag veel vlinders, vogels en andere dieren ziet, weet je vast al dat je nu het beste dode planten laat staan en gevallen blaadjes laat liggen. Een van de vlinders die je daarmee helpt, is het boomblauwtje. De rupsen van dit kleine blauwtje zijn in september verpopt. De kleine, bruine poppen – niet groter dan een centimeter – liggen tussen strooisel en blad op de grond. In spleten tussen boombast of tussen het groenblijvende blad van klimop. Rustig laten liggen dus, en dan vliegen de boomblauwtjes begin april door je tuin. Je helpt ze in het voorjaar met hun voedselvoorziening door bijvoorbeeld biologische bloembollen en een kraamkamer van inheemse bloeiende struiken zoals kardinaalsmuts en sporkehout aan te bieden. De rupsen van het boomblauwtje eten namelijk geen blaadjes, maar bloemknoppen! In tuinen zijn ze helemaal thuis, omdat ze ook tuinplanten zoals sering en vlinderstruik lusten. Lees bij De Vlinderstichting meer over tuinieren voor vlinders.

Foto’s: Piet Munsterman, Saxifraga; Frits Bink, Saxifraga