Nature Today

Roze verrassing op onbewoond eiland

17-SEP-2012 - Op het Waddeneiland Griend bloeit momenteel een heel bijzonder plantje: de gerande schijnspurrie. Een soort die op een vindingrijke manier het wassende water weerstaat. Beheerder Otto Overdijk vertelt er in een filmpje over.

Bericht uitgegeven op [publicatiedatum]

Gerande schijnspurrie (foto: Paul Busselen)Op Griend overheerst het gekrijs van duizenden zeevogels. Het eiland midden in de Waddenzee is het domein van verschillende soorten sterns, meeuwen, strandlopers en allerlei zoutminnende planten die volledige bescherming genieten. Een eldorado voor de natuur waar mensen niet mogen komen.

Luchtbelletje meenemen
Slechts vogelwachters houden ’s zomers een oogje in het zeil. Die verblijven in een op palen gebouwd vogelhuisje. En af en toe biedt Natuurmonumenten een buitenstaander de gelegenheid om hier te bivakkeren, zoals filosofe en schrijfster Anne Wesseling. Zij vertelt over de stilte en het natuurschoon van Griend in het magazine Happinez.

Ook ontmoette ze beheerder Otto Overdijk, die haar in een filmpje uitlegt hoe vernuftig de gerande schijnspurrie het zeewater tijdens vloed weerstaat. Als het water stijgt, beschermt het plantje zijn stamper en meeldraden door de paars-roze bloemblaadjes dicht te klappen en een luchtbelletje mee te nemen. Zodra het bloempje weer boven water komt, klappen de blaadjes weer open.

Gerande schijnspurrie op Griend (filmpje: Natuurmonumenten)