Circus cyaneus. Blauwe kiekendief

Natuurjournaal 31 mei 2021

Nature Today
31-MEI-2021 - Eieren blauwe kiekendief komen uit, sint-jacobsvlinder vliegt.

De blauwe kiekendief is een zeldzame broedvogel in Nederland. De aantallen zijn hoger in de winter, wanneer noordelijke broedvogels in Nederland overwinteren. In de nesten van de Nederlandse broedvogels kruipen nu de eerste kuikens uit hun ei. Dit zal voornamelijk op Texel en in Noord-Groningen zijn, waar de meeste blauwe kiekendieven broeden. Mannetjes hebben het er druk mee: ze hebben vaak twee of drie broedende vrouwen tegelijk, en alle kuikens hebben natuurlijk honger! De kuikens verlaten na een ruime maand het nest, maar worden daarna nog wekenlang gevoerd.

Sint-jacobsvlinder

In het hele land kun je nu opvallende zwart-rode vlinders zien vliegen. Met name in het duingebied is de kans groot dat zo'n vlinder in het oog springt. Het zijn sint-jacobsvlinders, die met hun felle kleuren aangeven dat ze giftig zijn. Rupsen van de sint-jacobsvlinder eten het giftige jakobskruiskruid. Dat is vooral bekend omdat het paarden erg ziek kan maken. De rupsen slaan de gifstoffen op in hun lijf, waardoor ze zelf ook giftig worden. Vroeger trof je sint-jacobsvlinders vooral aan in de duinen. De laatste tien jaar kan je ze in het hele land vinden, want het gaat goed met de soort. Hoewel ze overdag vliegen, zijn het nachtvlinders. Dat kan herkenning lastig maken; sint-jacobsvlinders staan dus niet in dagvlinderboeken. Kijk eens of je deze bijzondere vlinder ziet vliegen in de buurt van jakobskruiskruid!

Foto's: Piet Munsterman, Saxifraga; Ab H. Baas, De Vlinderstichting