Eitje Sleedoornpage

Natuurjournaal 8 februari 2022

Nature Today
8-FEB-2022 - Sleedoornpage ook 's winters veel gezien en winterakoniet bloeit.

In de winterperiode worden weinig vlinders gezien en doorgegeven. De landelijke lijst van vlinders in de Nature Today-app laat nu dan ook minder soorten zien dan in de zomer. Veel van de vlinders die nu wel de lijst staan, overwinteren als vlinder en kunnen worden gezien op warme dagen. Ook kun je ze bijvoorbeeld tegenkomen in de schuur. Toch staat er al de hele winter een vlinder die nu niet vliegt op nummer één: de sleedoornpage. Het is een zeldzame vlinder die overwintert als ei. Waarom is dit dan de meest getelde vlindersoort van het moment? Het blijkt dat de sleedoornpage-eitjes juist in de winter goed te vinden zijn. Nu er zo weinig vlinders vliegen, staat de sleedoornpage trots bovenaan de lijst. Mis je de vlinders? Dan is eitjes zoeken van de sleedoornpage misschien een leuke activiteit.

Winterakoniet

De herfst en de winter waren dit jaar warm, dus sommige planten bloeien nu, of bloeien nog steeds, eerder dan normaal. De winterakoniet is een plant die altijd vroeg in het jaar begint met bloeien; de naam zegt het eigenlijk al. Het is vaak een van de eerste bloeiende plantensoorten van het jaar. Winterakoniet heeft gele bloemen die direct opvallen op de bodem van loofbossen die verder nog kaal zijn. Het is een verwilderde soort die ooit is geïntroduceerd als tuinplant. Winterakoniet komt dan ook met name voor in de buurt van oude landgoederen.

Tekst: Hidde Hofhuis & Marjolein Mooij, NatureToday.nl