Bleke weekschildkever

Natuurjournaal 31 mei 2022

Nature Today
31-MEI-2022 - Op zoek naar soldaatjes en ringelrupsen.

De groep kevertjes waarbij de kever op de foto hoort, wordt ook wel soldaatjes genoemd. Deze bleke weekschildkever heet ook wel geel soldaatje, hoewel ze meestal meer naar oranje neigen. De gele soldaatjes horen tot een groep kleine langwerpige kevers, tot anderhalve centimeter lang, met zachte schilden. Ze leven van nectar en stuifmeel, maar eten net zo goed andere insecten, het is maar net wat ze voor de bek komt, zogezegd. Op dit moment kan je ze overal vinden, vaak met z’n tweeën.

Ringelrups

De ringelrups is grappig genoeg een van de weinige vlinders die het woord rups in de naam heeft. Deze mooie rups is het voorstadium van een van de vele nachtvlinders die Nederland rijk is. Het vlindertje van de ringelrups is vooral lichtbruin en ruim de helft kleiner dan wat je zou verwachten van zo’n redelijk grote rups van ruim vier centimeter lang. Deze  algemene vlinder komt vooral voor op de Waddeneilanden en in Noord- en Oost-Nederland. Je kan de rupsen vinden in allerlei planten, en ook in loofbomen en struiken.

Tekst en foto's: Mike Hirschler, IVN