Rood peperboompje

Natuurjournaal 23 maart 2023

Nature Today
23-MRT-2023 - Rood peperboompje bloeit en zoek een aardhommelkoningin.

In het wild is ze maar op een paar plekken te vinden: het rood peperboompje. Deze kleine struik bloeit nu met lichtpaarse tot roze bloemen, die in kluwens van drie op de takken zitten. Rood peperboompje is in Nederland te vinden op de kalkrijke hellingen van Zuid-Limburg. Ook in Twente en de Achterhoek groeit ze, maar het is niet helemaal zeker of ze daar van nature voorkomt. Door de mooie bloemen en rode bessen is het ook een geliefde tuinplant. De zaden worden door vogels verspreid, zo kan ze ook op andere plekken terechtkomen.

De aardhommel is een van de meest algemene hommels

Of het nu een peperboompje is of andere bloesem of bloem, ze worden nu druk bezocht door insecten. Ook door hommelkoninginnen, bijvoorbeeld die van de aardhommel. Dit is een van de meest algemene hommels, met twee gele banden en een witte kont. Dat hebben de wilgenhommel en de veldhommel ook, die drie soorten zijn niet makkelijk uit elkaar te houden. Zodra de aardhommelkoningin veel nectar heeft gedronken, zal ze op zoek gaan naar een geschikte nestplaats. Dat doet ze het liefst onder de grond, oude muizenholen zijn favoriet.

Foto's: Jan Willem Jongepier, Saxifraga; Frits Bink, Saxifraga