Gehoornde klaverzuring

Natuurjournaal 9 juni 2024

Nature Today
9-JUN-2024 - Paarse klaver in het gazon en plaagbestrijders in je tuin.

Heb jij ook 'paarse klaver' in je gazon? Dit plantje heet gehoornde klaverzuring en als je deze bodembedekker met gekleurde bloemetjes in je tuin hebt, verspreidt hij zich snel. Vroeger werd klaverzuring als sierplant gekweekt, maar nu is het vooral 'onkruid'. Het is een echte stadsplant geworden die overal kan groeien: in tuinen, in plantsoenen of tussen straatstenen en stoeptegels. In stedelijke omgeving, die warmer is en vaak ook hogere lichtintensiteiten heeft, heeft de plant vaak donkerrode bladeren. Inmiddels weten we dat dit een evolutionaire aanpassing is aan de meer stressveroorzakende stedelijke milieuomstandigheden. De wetenschappelijke naam, Oxalis corniculata, is afgeleid van het Griekse oxus dat 'zuur' betekent. De plant bevat namelijk een zure stof en dankt daaraan ook zijn Nederlandse naam.

Graafwespen nestelen in allerlei holtes

Inspecteer je op een mooie dag je tuin, dan tref je misschien wel holletjes aan in de zandbak van je kinderen of tussen de voegen van de tegels. Die worden gemaakt door graafwespen. In Nederland en België leven ruim 170 verschillende soorten, wereldwijd zijn dat er zelfs meer dan 9000. Graafwespen doen hun naam eer aan, de meeste soorten graven een nest in de grond. Maar er zijn ook soorten die hun nest in oud hout, in ruimtes in muren of stenen, of in holle stengels (pdf: 7,4 MB) maken. Graafwespen kunnen niet steken en jagen op allerlei insecten, zoals wantsen, cicaden, bladluizen, vliegen, sprinkhanen, kevers en spinnen. Prima plaagbestrijders voor je tuin dus!

Foto's: Peter Meininger & Dominde, Waarneming.nl