rugstreeppad

Trots op NL kikkerland

Stichting RAVON
24-MEI-2008 - In de maand mei en juni zijn het de groene kikker, de rugstreeppad en de boomkikker die volop bezig zijn met het luidkeels blijk geven van hun aanwezigheid. De groene kikker doet dit zowel overdag als 's nachts en wordt ook wel "de boerennachtegaal" genoemd vanwege de massale concerten op warme lente- en zomeravonden in het landelijk gebied. De beide andere soorten kwaken vooral na zonsondergang.

Bericht uitgegeven op 24 mei 2008 door RAVON

In de maand mei en juni zijn het de groene kikker, de rugstreeppad en de boomkikker die volop bezig zijn met het luidkeels blijk geven van hun aanwezigheid. De groene kikker doet dit zowel overdag als 's nachts  en wordt ook wel "de boerennachtegaal" genoemd vanwege de massale concerten op warme lente- en zomeravonden in het landelijk gebied. De beide andere soorten kwaken vooral na zonsondergang.

De koren worden gevormd door roepende mannetjes die daarmee aangeven dat ze een goede plek gevonden hebben om te paren en voor nageslacht te zorgen. Groene kikkers en boomkikkers doen dit door harde kekker-geluiden te produceren die soms tot op wel 1 kilometer ver te horen zijn. Ook rugstreeppadden produceren, zo klein als ze zijn, veel geluid. Hun hoge, ratelende zang is eveneens reeds van ver te horen.

De vrouwtjes van de meeste soorten roepen niet, maar ze beschikken wel over een afweerroepje, een speciale, minder luidruchtige roep die bedoeld is om aan te geven dat ze niet paringsbereid zijn.

De geluiden zijn onder andere te beluisteren bij de soortbeschrijvingen op www.ravon.nl