Kleur - primair

Cursus Kleurkeur: (berm)beheer voor biodiversiteit

De Vlinderstichting
20-SEP-2019 - Hoe kun je je bermen beheren en er ook veel vlinders hebben? Hoe pak je natuurvriendelijk bermbeheer aan? Waar moet je op letten als je op de trekker zit? Wat zijn bewezen effectieve maatregelen om in te zetten? Wat kan Kleurkeur voor jou betekenen? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens de cursus ‘Kleurkeur – basis’, gegeven door deskundige cursusleiders van De Vlinderstichting.

Door natuurvriendelijk beheer worden bermen bloemrijk en van belang voor bestuivers als vlinders en bijenDe achteruitgang van insecten, vlinders en breder, biodiversiteit wordt steeds duidelijker. We zien dan ook een groeiende belangstelling van gemeenten, waterschappen en andere (berm) beheerders voor een beheer waarin meer rekening wordt gehouden met de planten en dieren. Ook aannemers en loonbedrijven, die het bermbeheer uitvoeren, willen weten hoe je het beheer zo kunt uitvoeren dat het gunstig is voor biodiversiteit. De Vlinderstichting krijgt dan ook veel mailtjes en telefoontjes waarin daarover vragen worden gesteld. Voor al die mensen zijn de eerste cursussen nu beschikbaar. De cursus ‘Kleurkeur – basis’ is gericht op opdrachtgevers, uitvoerenden van het beheer en hun direct leidinggevenden. In één dag tijd word je vakkundig door de theorie en praktijk van ecologisch bermbeheer geleid. Inclusief een uniek handboek met alle theorie! De cursus wordt afgesloten met een examen. Na succesvolle examinering ontvang je een certificaat met een geldigheid van vijf jaar. Dit certificaat dien je te kunnen tonen bij werkzaamheden volgens Kleurkeur.

Er is ook een vervolgcursus Kleurkeur voor opdrachtgevers en ecologen van uitvoerdersDe eerste basiscursussen worden gehouden op maandag 7 oktober in Utrecht, dinsdag 5 november in Zwolle en op maandag 25 november in Den Bosch. Ook is het natuurlijk mogelijk om een incompany cursus te laten verzorgen.  Voor leidinggevenden, ecologen en opdrachtgevers is er de aanvullende en verdiepende cursus Kleurkeur - gevorderden. Let op: voor deze cursus is een geldig certificaat Kleurkeur - basis verplicht. In deze vervolgcursus van één dag leer je in verschillende bermsituaties inschatten welk beheer het beste ingezet kan worden. Ook krijg je inzicht in ecologische monitoring en hoe de resultaten ervan worden doorvertaald naar de beheerpraktijk. Omdat Kleurkeur nog nieuw is zijn er nog dagelijks ontwikkelingen en leren we nog elke dag bij. Daarom is op 5 februari 2020 een kennisdag ‘Kleurkeur’ gepland. Het uitwisselen van kennis, ervaring en praktijkvoorbeelden is nuttig om ecologisch bermbeheer succesvol in de praktijk te brengen. Bovendien valt er veel te leren van de aanpak van anderen. Binnen Kleurkeur willen we dit proces graag stimuleren. Het is de bedoeling dat De Vlinderstichting jaarlijks zo’n kennisdag organiseert.

Meer informatie over Kleurkeur en opgeven voor de basiscursus kan op de site van De Vlinderstichting.

Tekst: Anthonie Stip, Albert Vliegenthart & Kars Veling, De Vlinderstichting