De gewone dwergvleermuis is een echte tuinvleermuis

Vleermuistuintelling: tel op 23 of 24 mei de vleermuizen in de tuin!

Zoogdiervereniging
14-MEI-2020 - Als je in de lente ’s avonds weer buiten kunt zitten is het tijd voor misschien wel de spannendste tuintelling van het jaar: de Vleermuistuintelling! In de avondschemering komen vleermuizen tevoorschijn en gaan op jacht naar muggen en andere insecten. Misschien doen ze dat ook wel bij jou in de tuin. Ontdek het zelf op 23 en 24 mei 2020 en laat ons weten hoeveel vleermuizen jij hebt geteld!

Ook al zie je ze misschien niet zo vaak: vleermuizen horen net als allerlei vogels, vlinders, bijen en kikkers bij de natuur waarin we leven. Daar waar we genoeg ruimte laten voor natuurlijk groen en een donkere nacht komen vleermuizen voor. Daarom zijn wij – en jij vast ook - heel erg benieuwd of vleermuizen ook bij jou in de tuin rondvliegen. Als je ‘s avonds in de schemering nog graag in de tuin zit, doe dan op 23 en 24 mei 2020 mee met de Voorjaars vleermuistuintelling! Om vleermuizen te kunnen zien kun je het best vanaf zonsondergang een uur in de tuin gaan zitten. Dat is op 23 en 24 mei vanaf ongeveer 21:35 uur. Om het silhouet van een vliegende vleermuis goed te kunnen zien, zoek je een plekje van waaruit je vrij zicht hebt op een stuk avondhemel. Bij voorkeur met ook wat zicht op een boom of wat struiken, want daar vliegen vleermuizen graag.

Als je in je tuin vleermuizen ziet vliegen, kun je op www.tuintelling.nl doorgeven hoeveel vleermuizen je in of boven de tuin hebt gezien en welke soort je denkt dat het is. Voor het bepalen van de soort heeft de Zoogdiervereniging een eenvoudig hulpmiddel gemaakt: de Zoekkaart voor de meest voorkomende vleermuizen in Nederland. Met deze zoekkaart kun je op basis van de grootte van de vleermuis en de manier van vliegen zelf ontdekken welke soorten vleermuizen er in jouw tuin voorkomen. De zoekkaart kun je gratis aanvragen of downloaden bij de Zoogdiervereniging.

Vraag de zoekkaart aan bij de Zoogdiervereniging

Achttien soorten

Van de achttien in Nederland voorkomende soorten vleermuizen zijn er een aantal regelmatig in onze woonomgeving te zien. De gewone dwergvleermuis en de laatvlieger wonen in spouwmuren en onder dakpannen. Zij jagen graag in parken en tuinen op insecten. De gewone grootoorvleermuis woont zowel op rustige (oude) zolders als in holle bomen. Wie geluk heeft kan hem in oude tuinen, parken en bossen zien. De watervleermuis woont liever in boomholten, maar kun je toch regelmatig zien vliegen boven het wateroppervlak van vijvers in dorpen en steden. De rosse vleermuis is ook zo’n boombewoner, maar hij zoekt zijn hapjes vooral hoog in de lucht. Welke van deze soorten komen bij jou in de tuin?

Insectenveelvraten

Vleermuizen zijn echte 'insectenveelvraten'. Dwergveermuizen en watervleermuizen zijn gek op muggen en eten al snel zo’n duizend muggen per nacht. Laatvliegers, rosse vleermuizen en grootoorvleermuizen eten vooral kevers en nachtvlinders. Daarmee dragen vleermuizen bij aan het in toom houden van het aantal muggen en voor groente, fruit- en tuinplanten schadelijke insecten. Wist je bijvoorbeeld dat er in Spanje boeren zijn die met vleermuiskasten vleermuizen naar hun rijstvelden hebben gelokt? Doordat deze vleermuizen gek zijn op de voor de teelt schadelijke rijstmot konden de boeren stoppen met het spuiten van bestrijdingsmiddelen tegen die mot. Geweldig toch?

Vleermuizen eten grote hoeveelheden muggen en andere insecten

Voorjaars- en Najaars vleermuistuintelling

Verschillende seizoenen brengen verschillende dieren naar de tuin, dat geldt ook voor vleermuizen. Er zijn andere insecten om op te jagen en doordat sommige vleermuizen jaarlijks migreren kan het aantal soorten en het aantal vleermuizen in de tuin veranderen. Daarom organiseert de Zoogdiervereniging met Jaarrond Tuintelling twee vleermuistellingen per jaar: De Voorjaars vleermuistuintelling op 23-24 mei 2020 en de Najaars vleermuistuintelling op 29 en 30 augustus 2020. Zet ze allebei alvast op je kalender!

De Vleermuistuintelling is een initiatief van de Zoogdiervereniging, Vogelbescherming Nederland en Jaarrond Tuintelling en wordt mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Brabant.

Tekst: Erik Korsten, Zoogdiervereniging