kromzitter - primair

Wat is dat voor een rups? Toch geen….

De Vlinderstichting
28-MEI-2020 - De rups van de plakker, een nachtvlinder, zit soms in groepen op eiken en wordt nogal eens verward met de eikenprocessierups. Na de eerste 'golf' vlinders in het voorjaar, verschijnen een paar weken later de rupsen. Sommige zijn heel bekend of berucht, zoals de eikenprocessierups, maar er zijn er heel veel meer. De Vlinderstichting maakte een overzicht van rupsen die nu veel worden gezien.

Rupsen van de dagpauwoog zitten in groepen op de waardplant brandnetelAls het voorjaar wordt laten de vlinders zich weer zien. Tot ver in het najaar kunnen we van ze genieten. De vlinders die je in het voorjaar ziet zijn inmiddels al door, maar hebben wel eitjes afgezet en nu zijn er de rupsen. Over een paar weken verpoppen zij en een deel ervan vliegt van de zomer alweer in een tweede generatie. Mei en juni zijn heel goede maanden om rupsen te zien, want dan zijn er erg veel. Dat is geen toeval, want dan is er veel frisgroen blad. Dat is ook meteen de reden waarom droogte in het voorjaar zo gevaarlijk is voor vlinders, het treft namelijk vooral de rupsen. Zij vinden dan weinig te eten en hebben het moeilijk. De meeste rupsen zijn erg kieskeurig en eten maar van één soort plant of een aantal nauw verwante planten. Dat noem je de waardplant. Brandnetel is bijvoorbeeld de waardplant van een hele serie dagvlinders zoals dagpauwoog, kleine vos, atalanta en landkaartje.

De rups van de eikenprocessierups (links) en van de plakker (rechts)

De rups van de wapendrager kun je ook in eik vindenZomereik is voor meer dan honderd soorten vlinders de waardplant en daarop zijn dus heel veel rupsen te vinden. De rupsen van de plakker zie je er soms in grote groepen op zitten en die wordt nogal eens aangezien voor eikenprocessierups. De haren van de plakker zijn echter niet schadelijk en de rupsen hoeven dan ook zeker niet te worden bestreden. Als je waardplanten in je tuin zet, heb je veel meer kans om vlinders te zien! Want vlinders hangen vaak rond in de buurt van hun waardplant, het is tenslotte hun kraamkamer. Je hebt niet veel last van de meeste rupsen, want je ziet vaak nauwelijks schade aan je planten. Alleen het groot koolwitje kan je boerenkool in de moestuin wel helemaal verorberen. Het rupsenseizoen is nu volop in gang. En het is niet altijd makkelijk om een rups een naam te geven! Want ze lijken helemaal niet op de vlinder die ze later gaan worden. En niet iedereen heeft natuurlijk een rupsenboek in de kast staan. Er zijn duizenden soorten rupsen, maar een aantal ervan worden vaak gezien. Daarvan heeft De Vlinderstichting nu een overzichtje gemaakt. Het zijn vooral rupsen die je nu kunt vinden. Ga maar eens op zoek naar deze rupsen in je tuin.

Tekst: Ineke Radstaat & Kars Veling, De Vlinderstichting