Eindelijk: een 'beetle' genoemd naar The Beatles

Naturalis Biodiversity Center
4-JUN-2020 - Onderzoekers maakten gisteren bekend dat ze een nieuwe keversoort hebben ontdekt en die hebben vernoemd naar The Beatles. Het insect werd gevonden tijdens een citizen science 'expeditie' in het Vondelpark in Amsterdam - vlakbij het Hiltonhotel waar John Lennon en Yoko Ono vijftig jaar geleden hun 'Bed In For Peace' deden.

Insecten worden soms vernoemd naar beroemde muzikanten: Lady Gaga kreeg een cicade naar zich vernoemd, Beyoncé een vlieg en vier soorten waterjuffers werden vernoemd naar alle bandleden van Queen. Maar vreemd genoeg is er nog nooit een kever (beetle) genoemd naar de Beatles. In een nieuwe publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Contributions to Zoology wordt dit nu rechtgezet.

De nieuwe kever, Ptomaphagus thebeatles

Ontdekt met citizen science

Een team insectenkenners nam een groep buurtbewoners mee op 'expeditie' in het Vondelpark. Daar ontdekten ze een nieuwe keversoort (slechts twee milliemeter lang en levend in de bodem) en besloten het dier Ptomaphagus thebeatles te noemen. Niet alleen omdat er nog geen enkele kever was vernoemd naar de Beatles, maar ook omdat het op de kop af vijftig jaar geleden was dat John Lennon en Yoko Ono in het nabijgelegen Hiltonhotel hun beroemde 'Bed In For Peace' deden.

De excursie werd georganiseerd door Taxon Expeditions, die expedities verzorgt voor mensen met interesse in de natuur en wetenschap. De citizen scientists dragen zo bij aan het doen van echte wetenschappelijke ontdekkingen. Tijdens het onderzoek in het Vondelpark ontdekte de groep eerder al een nieuwe parasitaire wesp, die ze Aphaereta vondelparkensis noemden.

Taxon Expeditions is opgericht door Iva Njunjić and Menno Schilthuizen van Naturalis Biodiversity Center. De Vondelpark-expeditie werd georganiseerd in samenwerking met de Vrije Universiteit en de Gemeente Amsterdam.

'Citizen scientists' tijdens onderzoek in het VondelparkDe nieuwe kever: Ptomaphagus thebeatles