Waarnemen in de natuur

Op weg naar record van 10 miljoen waarnemingen op Waarneming.nl

Naturalis Biodiversity Center
9-JUN-2020 - Citizen science-natuurplatform Waarneming.nl verwacht dit jaar de magische grens van tien miljoen waarnemingen binnen één jaar te doorbreken. De groei is ongekend; er worden 35 procent meer waarnemingen dan vorig jaar ingevoerd. Een belangrijke factor in dit succes is automatische beeldherkenning die Naturalis Biodiversity Center samen met COSMONiO Imaging BV en Waarneming.nl heeft ontwikkeld.

Automatische beeldherkenning groot onderdeel van succes

De samenwerking tussen Naturalis Biodiversity Center en Waarneming.nl, die al in 2016 startte, nam eind 2019 een vlucht toen beide partijen samen automatische beeldherkenning introduceerden. De app ObsIdentify kan op basis van een foto een soort identificeren, en die als waarneming delen. Hoe meer waarnemingen er worden gedaan, hoe beter de beeldherkenning wordt.

Real-time vinger aan de pols van de biodiversiteit

Waarneming.nl is één van de manieren om real-time de vinger aan de pols te leggen van de Nederlandse biodiversiteit. Andere manieren zijn bijvoorbeeld de automatische insectencamera’s die in een aantal provincies geplaatst zijn. Deze gegevens over soorten en hun verspreiding zijn essentieel voor onderzoek aan biodiversiteit in Nederland. Hiermee signaleren wetenschappers sneller en betrouwbaarder trends in de natuur.

Meer inzicht in biodiversiteit biedt handvat voor verbeteringen

De database en software van Waarneming.nl is een onderdeel van de data-infrastructuur die Naturalis Biodiversity Center beheert en onderhoudt. Naturalis zet daarmee verder in op het verbinden van betrouwbare biodiversiteitsdata aan onderzoek, collectie en de educatieve activiteiten. “De data van Waarneming.nl leveren een grote bijdrage aan het inzicht in de ontwikkeling van de biodiversiteit in Nederland. Het is in Nederland het grootste citizen science-platform waarmee vrijwilligers bijdragen aan onderzoek naar de natuur. Waarneming.nl en Naturalis bouwen samen aan de aansluiting met andere onderzoeksinfrastructuren en innovaties als soortherkenning, en we zien dat dit zorgt voor een groei van de kwaliteit en de dichtheid van de waarnemingendata. Bovendien maakt het mensen enthousiast om bij te dragen en om meer te weten te komen over de natuur.”, aldus Jeroen Snijders, sectordirecteur ICT bij Naturalis Biodiversity Center.

Waarneming.nl gaat voor record van 10 miljoen waarnemingen in 2020

Het citizen science platform blijft elk jaar groeien. Per 1 juni 2020 zijn er ruim 4,4 miljoen waarnemingen vastgelegd, vaak met bijbehorende foto’s. Dit is een groei van 35 procent ten opzicht van vorig jaar en 1,2 miljoen‬ waarnemingen meer in dan dezelfde periode in 2018. In totaal staan er al ruim 71 miljoen waarnemingen in de database. Met deze mijlpaal heeft Waarneming.nl zich de ambitie gesteld om dit jaar een record te vestigen van meer dan 10 miljoen geregistreerde waarnemingen.

Iedereen is waarnemer

Met de app ObsIdentify kan iedereen eenvoudig soorten op foto's identificeren en invoeren op Waarneming.nl. Gevorderde waarnemers en professionals gebruiken tellingen van ObsMapp (voor Android) of iObs (voor iOS) voor alle soortgroepen. Deze nieuwe manier van inventariseren is zeer laagdrempelig, en heeft ook direct een meerwaarde voor wetenschappelijk onderzoek.

Tekst: Thirza Stam, Naturalis Biodiversity Center en Timo Roeke, Waarneming.nl