werken aan bloemenwei Lepidoptarium

Lepidoptarium: kunst en wetenschap samen voor bloemen en vlinders

De Vlinderstichting
15-JUN-2020 - In de provincie Limburg is een mooi kunst- en wetenschapsproject gestart. Het gaat om het Citizen Art & Sience project, waar veel mensen bij betrokken worden. In zes gemeentes in de provincie Limburg zijn de afgelopen weken bloemenvelden ingezaaid. De naam van het project Lepidoptarium verwijst naar de vlinders die in het project een belangrijke rol spelen.

Een van de bloemenweides, hier in Hoensbroek

Project Lepidoptarium

Het bijzondere project is een samenwerking tussen drie partners: Stichting IKL, Stichting The Butterfly House en beeldend kunstenaar Stefan Cools. Cools is de geestelijk vader van het project, in zijn kunst staat sinds diverse jaren de vlinder en zijn levenswijze centraal. Hij heeft, samen met Stichting The Butterfly House, al op diverse locaties in Zuid-Limburg vlindertuinen gerealiseerd. Dit project is een vervolg hierop en maakt een nog sterkere verbinding met zijn kunst. De uiteindelijke resultaten van het tweejarige project worden namelijk gebruikt ter inspiratie voor een kunstenaarsboek (unieke publicatie) en een expositie bij museum De Domijnen in Sittard. Naast de onderzoekers in de diverse gemeentes zullen ook studenten van opleidingen aan de HAS Venlo, Hogeschool Zuyd en Universiteit Maastricht meewerken aan het project. In de gemeentes Peel en Maas, Leudal, Echt-Susteren, Valkenburg en Meerssen zijn velden van 1500 vierkante meter gerealiseerd. In de gemeente Maastricht is een extra groot veld ingezaaid, in totaal 9500 vierkante meter.

Het project lepidoptarium is een mooi combinatie van natuur en kunst

Inheems zaad is niet alleen nuttig, maar ook mooi

Inheems bloemenmengsel

Het mengsel, dat in samenwerking met de Vlinderstichting is samengesteld, bestaat uit zaden van inheemse bloemsoorten. De eenjarige soorten, zoals akkerleeuwenbek en klaproos, zullen al deze zomer gaan bloeien. Volgend jaar zijn dan onder andere Knoopkruid en Gewoon barbarakruid te zien. Er is in het project bewust gekozen voor inheemse soorten. Deze zijn erg belangrijk voor de biodiversiteit en voor veel vlindersoorten zijn het waardplanten (voedselplant voor de rups). Hiermee zijn ze een essentiële schakel in het ecosysteem. Vanaf eind juni zullen de eerste planten en wellicht ook bloemen te zien zijn op de velden. Vanaf dit moment zal er gestart worden met de monitoring. Inmiddels ruim zeventig onderzoekers zijn de afgelopen weken voorzien van alle informatie om dit uit te kunnen voeren. Zij zullen iedere maand de velden bezoeken en ze monitoren op de vlinders en vegetatie. Daarnaast zullen zij tevens ook artistiek veldonderzoek gaan doen, bijvoorbeeld door alle kleuren geel in het bloemenveld vast te leggen.

Tekst: Stefan Cools en Sandra van den Beuken, The Butterfly House & Kars Veling, De Vlinderstichting