Eenstijlige meidoorn. Crataegus monogyna

Natuurjournaal 27 september 2020

Nature Today
27-SEP-2020 - Meidoorn heeft vruchten; veel krakeenden te zien.

Eenstijlige meidoorn is een struik die algemeen verspreid voorkomt door heel Nederland. Hij is te herkennen aan zijn prachtige witte bloesem in het voorjaar en is bekend van vroegere tijden, toen meidoornhagen gebruikt werden om (boeren)land af te scheiden. Vanwege de nest- en schuilgelegenheid die meidoorn vogels en kleine zoogdieren biedt, zijn meidoornhagen nog steeds geliefd bij landeigenaren die meer willen doen voor biodiversiteit. Nu de herfst is aangebroken, kun je kleine rode steenvruchten aan de meidoorn vinden.

Krakeend

De krakeend, familie van de bekende wilde eend, doet het goed in Nederland. Het aantal broedparen is sinds de jaren zeventig flink toegenomen. In september, oktober en november zijn de aantallen krakeenden in Nederland het hoogst: krakeenden uit Noord-Europa stoppen hier op doortocht naar Zuidwest-Europa en vergezellen de eenden die in Nederland broeden. Een groot gedeelte van 'onze' krakeenden trekt ook naar het zuiden, maar toch zullen er vele duizenden vogels in Nederland te zien blijven. Dit is een mix van krakeenden die hier broeden en krakeenden die volgend jaar weer naar het noorden zullen trekken.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play