Zwarte specht, vrouw,

Natuurjournaal 26 november 2020

Nature Today
26-NOV-2020 - Zwarte specht hele jaar door te zien; kleine wintervlinder vliegt.

De zwarte specht is een schuwe vogel die lastig te zien is. Toch is hij het hele jaar door in Nederland te vinden. Jonge zwarte spechten zoeken hun eigen territorium, maar volwassen dieren blijven het hele jaar op dezelfde plek. In de winter eet de zwarte specht voornamelijk mieren uit mierenhopen. Deze soort hakt elk seizoen een nieuw hol uit om te broeden. In het oude hol houden zoogdieren, zoals eekhoorns, soms hun winterslaap.

Kleine wintervlinders

's Zomers zijn er natuurlijk altijd vlinders te zien, maar wist je dat er ook wintervlinders zijn? De kleine wintervlinder vliegt pas rond deze tijd van het jaar. Het is een algemene soort die door heel Nederland voorkomt. Je kunt groepjes kleine wintervlinders zien zitten op bomen, met name net na zonsondergang. De vlinders die je ziet, zijn waarschijnlijk mannetjes; vrouwtjes hebben geen vleugels en vallen een stuk minder op.

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play