Macrolepiota procera. Grote parasolzwam

Natuurjournaal 5 oktober 2022

Nature Today
5-OKT-2022 - Paddenstoel met parasol en meikever slaapt in poppenwieg.

Een paddenstoel met een zomerse naam is nu veel te zien: de grote parasolzwam. Het is een grote paddenstoel, met een dunne steel en brede hoed: inderdaad lijkt het wel een parasol. Als ze boven de grond komen is de hoed nog niet opengeklapt, maar hebben ze al wel een lange steel. Net of er trommelstokken uit de bodem steken. Deze forse paddenstoelen vind je vooral op open plekken op zandige bodems. Het zijn ‘opruimers’, de schimmel leeft van dood plantenmateriaal. Wil je meer weten over paddenstoelen? De komende tijd is er genoeg te doen. In de Nature Today-app zijn allerlei paddenstoelenexcursies te vinden. Of kom komend weekend naar de Paddenstoelendag in Deventer.

Deze engerling is de larve van de meikever

Vandaag is de laatste dag van de Bodemdierendagen. Heb je al gezocht naar bodemdieren? Om een engerling tegen te komen moet je een schep in de grond steken. Onder andere larven van meikevers worden engerlingen genoemd. Deze vette larven leven onder de grond. Daar eten ze van de wortels van gras. Ze lijken wel op andere insectenlarven, maar je herkent ze aan de oranje kop, het grote achterlijf en de typische dubbelgevouwen houding. Volwassen meikevers wonen in bomen, het liefst eikenbomen. Voor die combinatie van larven en kevers hebben ze dus een specifiek habitat nodig: bosranden met grasland of heide. De engerlingen hebben een paar jaar nodig om volwassen te worden. Dan kruipen ze in de herfst een stuk dieper de grond in, en verpoppen tot meikever. De kevers blijven de rest van de herfst en winter in deze ‘poppenwieg’ en kruipen in het voorjaar naar boven.

Foto's: Ab H. Baas, Saxifraga; Frits Bink, Saxifraga