Bosanemoon

Natuurjournaal 26 maart 2023

Nature Today
26-MRT-2023 - Paartijd voor wezels en bosanemoon staat in bloei.

In de landelijke plantenlijst van de Nature Today-app zien we steeds meer voorjaarsbloeiers, én buiten natuurlijk. In bossen bloeit de bosanemoon. Als echte bosplant kan ze hele plakkaten vormen en de bosbodem opvrolijken met haar witte bloemen. Ze komt vooral voor in Hoog-Nederland en de duinen. Als je haar buiten het bos ziet, heeft er op die plek waarschijnlijk vroeger wel een bos gestaan. Bosanemonen in klei- en veengebied zijn er waarschijnlijk een keer aangeplant. Bosanemonen hebben een paddenstoel die ze soms gezelschap houdt: de anemonenbekerzwam. Maar het is geen prettig gezelschap voor de plant, want de zwam parasiteert op de wortelstokken.

Wezel

Wezels kunnen het hele jaar paren, maar de meeste doen het rond deze tijd. Normaal gaan ze elkaar het liefst uit de weg, maar daar maken ze nu even een uitzondering op. De mannen weten de vrouwen wel te vinden, want het territorium van de grotere mannetjes overlapt meerdere vrouwtjesterritoria. Omdat ze groter zijn – tot twee keer zo groot – hebben ze ook een groter jachtgebied nodig. De vrouwtjes zijn lang zwanger, meer dan een maand, en de meeste kleine wezeltjes worden dus in mei geboren. Wezels wonen overal in Nederland, misschien ook wel in jouw tuin. Ze houden van takkenbossen, steenhopen en andere rommelhoekjes als schuilplaats. Niet opruimen dus, als je het deze muizenvanger naar de zin wil maken.

Foto’s: Piet Munsterman, Saxifraga; Jan van der Straaten, Saxifraga