Verdroogde paddenstoel

Warme en droge herfst slecht voor de paddenstoelen

Nederlandse Mycologische Vereniging
9-NOV-2011 - Voor paddenstoelen, niet voor niets geassocieerd met koel weer, mist, spinnenwebben en regen, is deze herfst verre van ideaal.

Verdroogde paddenstoel (foto: Menno Boomsluiter)Het mag dan de afgelopen week gunstig weer zijn geweest voor dagvlinders en het Fluitenkruid, dat wil niet zeggen dat alle natuur het naar zijn zin heeft in het warme novemberweer. Een telefoonrondje leert dat het wat de paddenstoelen betreft nogal tegenvalt. De soorten zijn er wel, maar de vruchtlichamen, de paddenstoelen dus, zijn er maar in lage aantallen.

Paddenstoelen zijn, kort door de bocht gezegd, de vruchten van ondergrondse schimmels. Als voor deze schimmels de omstandigheden goed zijn, vormen ze vruchtlichamen waarbij elke soort zijn specifieke omstandigheden vraagt. De reactie van paddenstoelen op de weersomstandigheden, het al dan niet verschijnen van vruchtlichamen, is veel trager dan bijvoorbeeld bij dagvlinders die snel zichtbaar zijn als het opwarmt en zonnig wordt.

Eigenlijk moet je een aantal weken of zelfs maanden terugkijken om er achter te komen waarom er nu weinig vruchtlichamen van paddenstoelen te vinden zijn.De afgelopen oktober was het gemiddeld zeer zonnig en vrij droog en er werden in het begin van de maand in het zuidelijk en oostelijk deel van het land zelfs een aantal zomerse dagen (maximumtemperatuur 25 °C of hoger) op rij gemeten. Dit was in scherp contrast met onze koude zomer. Daarna werd het vooral 's nacht erg koud en werd op verschillende plekken in het oosten en noorden een aantal nachten achtereen vorst gemeten. Daarnaast is de maand oktober, wat betreft zonneschijn, op de negende plaats sinds 1901 uitgekomen. Bovendien is er in oktober ook weinig regen gevallen.

Voor paddenstoelen, geassocieerd met koel weer, mist, spinnenwebben en regen was afgelopen oktober dus dus verre van ideaal. De eerste week van november was opnieuw ongewoon warm en droog. Prachtig weer dus voor een aantal planten om opnieuw uit te lopen en te gaan bloeien, maar voor de paddenstoelen erg ongunstig.

Het paddenstoelenseizoen eindigt altijd met de eerste echte vorstdagen. Tenzij het weer zacht blijft en er veel regen gaat vallen, kon 2011 wel eens als een matig paddenstoelenjaar de geschiedenis in gaan.

Tekst en foto: Menno Boomsluiter, Nederlandse Mycologische Vereniging