Nature Today

Natuurberichten

Pagina 1 van 40 - 395 resultaten

Met de eerste lentedagen zullen binnenkort de struiken en bomen weer gaan uitlopen en dan ziet de wereld er weer een stuk vriendelijker uit. Als het eerste blad aanwezig is, kan je na een zachte lenteregen in tuinen en parken op..

Lees verder 22 maart 2017   1 week oud

Het was het afgelopen weekend druk in de pretparken, dierentuinen en in de natuurgebieden. Door het prachtige lenteweer had blijkbaar iedereen het voorjaar in de bol gekregen. Met het verschijnen van de eerste echte..

Lees verder 15 maart 2017   2 wkn oud

De storm van eind februari zorgde voor flink wat afgewaaide takken en twijgen. Voor geïnteresseerde amateurmycologen was dit een uitgelezen kans om kennis te maken met paddenstoelen die in de schors van deze takken in de..

Lees verder 8 maart 2017   3 wkn oud

Het voorjaar staat voor de deur en weldra zullen bomen en struiken weer gaan uitlopen. Het bos ligt er nu nog kaal en leeg bij en dat maakt het gemakkelijker om naar houtzwammen te zoeken zoals de Doolhofzwam. De Doolhofzwam is..

Lees verder 1 maart 2017   4 wkn oud

In het bos op de grond kom je soms blauwgroene stukken eikentak tegen. Dit wordt veroorzaakt door het mycelium van de kopergroenbekerzwam. De bekertjes worden op het hout slechts zelden waargenomen en dan meestal alleen in de..

Lees verder 22 februari 2017   1 maand oud

Elfenbankje, kabouterwasplaat, heksenschermpje, paddenstoelennamen kunnen onze verbeelding prikkelen. Toch is de reden dat Nederlandse paddenstoelen (bijna) allemaal een Nederlandse naam hebben gekregen vooral praktisch...

Lees verder 15 februari 2017   1 maand oud

Afgelopen week leek het wel lente waardoor je bijna zou vergeten dat we nog midden in de winter zitten. Tijdens zo'n zachte, vochtige winterperiode zijn er altijd veel paddenstoelen te vinden. Op allerlei op de grond liggende dode..

Lees verder 8 februari 2017   1 maand oud

Soms worden paddenstoelen mee naar huis genomen voor microscopisch onderzoek. Bij het doorsnijden van een oude paddenstoel kan het gebeuren dat er vele maden van insecten over de werktafel rollen. De maden proberen al schuifelend..

Lees verder 1 februari 2017   1 maand oud

De afgelopen week vroor het elke nacht licht tot matig. Zaterdagmorgen vroeg bleken takken en twijgjes in de omgeving betoverend mooi berijpt. Het zonnige windstille weer deed een paar leden van de NMV besluiten om op zoek te gaan..

Lees verder 26 januari 2017   2 mnd oud

Eind december vorig jaar werd op een afgestorven eik in de Schoorlse duinen de voor ons land zeer zeldzame Zwarte korstkogelzwam gevonden. In ons land staat deze soort bekend als verteerder van dood hout, in zuidelijker streken..

Lees verder 18 januari 2017   2 mnd oud