Kamsalamanderlarve, de uitwendige kieuwen zijn goed zichtbaar

Larveninvasie in de sloten

Stichting RAVON
6-JUN-2012 - De sloten zitten nu vol hongerige amfibieënlarven, en het wonderlijke proces van metamorfose voltrekt zich waar we bij staan. Juni is de perfecte maand om dit te zien: de larven van bijna alle soorten amfibieën zijn nu vrij gemakkelijk waar te nemen.

Bericht uitgegeven door Stichting RAVON [land] op [publicatiedatum]

De sloten zitten nu vol hongerige amfibieënlarven, en het wonderlijke proces van metamorfose voltrekt zich waar we bij staan. Juni is de perfecte maand om dit te zien: de larven van bijna alle soorten amfibieën zijn nu vrij gemakkelijk waar te nemen.

De amfibieënlarven zijn bij daglicht goed zichtbaar vanaf de oever, maar ook ’s avonds met een sterke zaklamp. Dit is een hele goede manier om ze te observeren zonder ze te verstoren. De ontwikkeling van de larven is afhankelijk van de temperatuur en het voedselaanbod, en duurt twee tot vier maanden. Dankzij de warme dagen tussen Hemelvaart en Pinksteren tref je nu al veel grote larven aan.

Kamsalamanderlarve: de uitwendige kieuwen zijn goed zichtbaar (foto: Ben Geutskens)

Vooral bij de salamanderlarven zijn de uitwendige kieuwen nu goed te zien. Tegen het einde van de metamorfose verdwijnen deze uitwendige kieuwen, worden de longen gevormd en wijzigt de huidstructuur. Bij de meeste kikker- en paddenlarven is de ontwikkeling van de achterpoten nu klaar en zie je nu de voorpoten ontwikkelen. Om zo te kunnen groeien moeten de larven veel eten. De larven van de watersalamanders eten uitsluitend dierlijk voedsel zoals plankton, watervlooien en vlokreefjes. De meeste kikker- en paddenlarven eten vooral algen en detritus.

Larve groene kikker: de achterpoten zijn er al, de voorpoten komen eraan (foto: Ben Geutskens)

Op www.ravon.nl (> Soorten > Herkenning) kunt u gratis een aantal herkenningskaarten downloaden waarmee u amfibieënlarven kunt onderscheiden. Voor het herkennen en determineren van alle andere amfibieënlarven heeft RAVON een informatief boekje uitgegeven. Dit is te bestellen via de webwinkel.

Tekst: Kris Joosten, RAVON