Nature Today

Natuurberichten

Pagina 1 van 50 - 493 Resultaten

De kwabaal, de enige kabeljauwachtige in zoet water, heeft in Gelderland nog één populatie en is ook in de rest van West- en Midden-Europa zeldzaam geworden. RAVON heeft daarom op verzoek van de Provincie Gelderland de..

Lees verder 17 oktober 2017   2 dgn oud

Tunnels voor reptielen zijn in Nederland relatief nieuw. Meestal liggen deze onder wegen, maar in Groesbeek (Gld) liggen er ook tunnels onder een fietspad. Deze zijn aangelegd om verkeerssterfte onder reptielen te minimaliseren...

Lees verder 11 oktober 2017   1 week oud

De geelbuikvuurpad is een soort die het in Nederland niet gemakkelijk heeft. Lang leek de bedreiging van de chytrideschimmel Batrachochytrium dendrobatidis [Bd] aan hem voorbij te gaan. Maar deze schimmel vormt wel degelijk een..

Lees verder 4 oktober 2017   2 wkn oud

Tijdens een zegentrek in de Waal bij Nijmegen half september, troffen RAVON-vrijwilligers een gestippelde alver aan in hun kleine sleepnet (zegen). Deze vis is een erg zeldzame verschijning in de Nederlandse wateren. We kennen de..

Lees verder 27 september 2017   3 wkn oud

De beekprik staat op de Nederlandse Rode Lijst als ‘bedreigd’ en is opgenomen in de Habitatrichtlijn. Zijn verspreiding is meer dan gehalveerd ten opzichte van de vorige eeuw door ernstige aantasting van zijn leefgebied. RAVON..

Lees verder 13 september 2017   1 maand oud

De zomer gaat zo zoetjes aan over in de herfst en daarmee komt het einde van het reptielenseizoen in zicht. Gelukkig is het juist nu een drukte van jewelste in de leefgebieden van onze soorten. Van zowel eierleggende soorten..

Lees verder 30 augustus 2017   1 maand oud

Amfibieën en bloedzuigers delen vaak hetzelfde water en komen elkaar geregeld tegen. Bij alle levensstadia van amfibieën, van ei tot volwassen dier, is predatie en parasitisme door bloedzuigers bekend. Minder bekend is dat..

Lees verder 16 augustus 2017   2 mnd oud

In het zonnige zuiden van Nederland leeft de muurhagedis in de stad Maastricht op en rond oude vestingwerken en muren. Op 11 juli werden dit jaar alweer de eerste baby-hagedissen aangetroffen, het warme weer in mei en juni heeft..

Lees verder 19 juli 2017   3 mnd oud

Waterbeheerders hebben in Nederland honderden kilometers natuurvriendelijke oevers aangelegd. Doel is het verbeteren van de natuurwaarden, waaronder de visstand. Dit jaar is een groot onderzoek van start gegaan in Noord-Holland om..

Lees verder 12 juli 2017   3 mnd oud

Mei en juni waren droog, warm en zonnig. Uit het veld komen berichten dat veel poelen te vroeg zijn drooggevallen en een nieuwe generatie amfibieën als verloren moet worden beschouwd. Veel amfibielarven kunnen hun metamorfose tot..

Lees verder 5 juli 2017   3 mnd oud