huismus

Minder vinken in Vlaamse tuinen

19-JAN-2015 - Afgelopen weekend hebben al meer dan 18.000 mensen in ruim 12.000 tuinen vogels geteld tijdens Het Grote Vogelweekend van Natuurpunt. De resultaten lopen nog volop binnen via www.vogelweekend.be. Maar na 400.000 getelde vogels is al duidelijk dat de huismus net als vorig jaar de meest getelde vogel is in de Vlaamse tuinen. Mogelijk zorgt het zachte winterweer ervoor dat bosvogels als de vink minder op zoek gaan naar voedsel in de tuin.

Bericht uitgegeven door Natuurpunt [land] op [publicatiedatum]

De andere twee koplopers voeren een nek-aan-nekrace: de koolmees staat momenteel op twee, de vink op drie. Er is in de top drie dus maar een lichte verschuiving ten opzichte van vorig jaar: de koolmees wipt voorlopig over de vink. Een verklaring daarvoor zou kunnen schuilen in het zachte weer van de voorbije weken: dat zorgt er mogelijk voor dat schuwere soorten als de vink genoeg voedsel vinden in het bos, waardoor ze wegblijven van de voederplanken.

De Huismus is de vogel die het vaakst geteld werd afgelopen weekend. (foto: Luc Meert)

Gemiddeld zaten er 36 vogels per tuin (vorig jaar waren het er uitzonderlijk weinig: 28). Net als de vorige jaren is de merel de vogel die in het grootste percentage van de Vlaamse tuinen gezien werd. In 93 procent van de getelde tuinen werd de merel gezien, dat is nog een stuk beter dan vorig jaar (86 procent). Ondanks hun goede verspreiding zal de merel wellicht nooit de top drie bereiken: de lijster komt meestal in kleinere groepsgroottes (1 à 2 exemplaren tegelijk) voor.

Shutterstock

De cijfers zijn nog maar een voorlopige uitslag. Mensen kunnen hun telling nog doorgeven tot zondag 25 januari 2014 via de website www.vogelweekend.be. Daarna worden de gegevens gecorrigeerd door de experts van Natuurpunt Studie, ondermeer op onwaarschijnlijke aantallen en andere meldingen.

Met Het Grote Vogelweekend wil Natuurpunt wetenschappelijke gegevens verzamelen over de toestand van onze tuinvogels. Met enkel professionele biologen zou het onmogelijk zijn om de honderdduizenden gegevens te verzamelen. Tegelijkertijd wil de natuurvereniging mensen de schoonheid van de natuur in hun eigen tuin laten ontdekken en hen aanmoedigen om vogels te voederen gedurende de wintermaanden.

Foto's: Luc Meert