Muisslaper

Bijzondere slaapmuizenvangst in Bulgarije met behulp van Nederlandse muizenvallen

Zoogdiervereniging
22-JUN-2017 - De aanwezigheid van één van de zeldzaamste zoogdieren in Europa, de muisslaper of Ognev’s slaapmuis, is na bijna een halve eeuw met zekerheid vastgesteld. Deze soort komt voor zover bekend alleen op de grens van Bulgarije en Turkije voor.

Omdat er al bijna een halve eeuw geen enkel individu meer werd gevangen, ging men er vanuit dat de zeldzame muisslaper (Myomimus roachi) al lange tijd was uitgestorven. De Bulgaarse onderzoeker Dr. Nedko Nedyalkov van het Nationaal Natuurhistorisch Museum in Sofia heeft recent het mysterie over de status van deze onbekende soort opgelost en zijn bestaan ​​bevestigd door in Bulgarije een exemplaar te vangen.

Onderzoeker Nedko Nedyalkov met de gevangen muisslaperNiet alleen de vangst was van belang. Ook de vele jaren onderzoek hebben belangrijke informatie over de ecologie en biologie van de muisslaper opgeleverd. Informatie over habitatvoorkeuren, dagelijkse activiteiten en dieet. Deze informatie bleek van cruciaal belang om eindelijk een exemplaar te kunnen vangen. Want daardoor had men een idee waar te vangen en met wat voor lokmiddel.

Met alle informatie en de zekere bevestiging van de soort kunnen nu concrete beschermingsacties voor de muisslaper worden opgezet en maatregelen worden genomen voor beheer van zijn habitat.

Om informatie met andere slaapmuisonderzoekers te kunnen uitwisselen wil de Habitat Stichting Nedko helpen om zijn werk tijdens het Internationaal Slaapmuis Symposium in België in september presenteren. Zie hier hoe daarbij te helpen.

De link met Nederland

Wat heeft deze soort nu met Nederland te maken? Het dier werd gevangen met de Longworth-vallen die de Veldwerkgroep van de Zoogdiervereniging 15 jaar geleden aan de Bulgaarse partners heeft geschonken voor een zomerkamp in de Oostelijke Rhodopen.

Voorafgaand aan het kamp in 2002 heeft de groep Nederlandse zoogdierliefhebbers onder andere een krat van 50 Longworth-vallen aan het Bulgaarse Natuurhistorisch Museum gedoneerd. Nedko Nedyalkov gebruikt dat krat met vallen 15 jaar later nog steeds voor zijn veldonderzoek naar de muisslapers. Dit geeft maar weer aan dat investeren in mensen en organisaties in Oost-Europa die zich met natuuronderzoek en -bescherming bezighouden, cruciaal is om meer over de zoogdierfauna te leren en de biodiversiteit van Europa te behouden!

De Veldwerkgroep van de Zoogdiervereniging organiseert jaarlijks een zomerkamp. Ze worden altijd georganiseerd in samenwerking met de lokale organisaties die werken aan natuurbescherming en  -onderzoek in de regio.

Habitat van de muisslaper

Tekst: Svetlana Miteva, The Habitat Foundation
Foto's: Nedko Nedyalkov (leadfoto: de muisslaper); Georgi Popgeorgiev

De campagne Discover the Mammals of Europe heeft tot doel mensen en organisaties in Oost-Europa die werken aan natuuronderzoek en –behoud te ondersteunen.