Natuurberichten

Uitgever: Zoogdiervereniging

De Zoogdiervereniging zet zich in voor de studie en de bescherming van alle in het wild levende zoogdieren en hun leefgebieden.

Bever

In de zomer komen jonge bevers, die in een hol of burcht worden geboren, naar buiten. Inmiddels zijn de meeste jongen zo oud dat ze af en toe de veiligheid van de burcht verlaten. Ook deze zomer zijn er al beverbaby’s gespot, vaak..

Lees verder 25 juli 2024   1 dag oud
Windpark

Het onlangs gepubliceerde rapport 'Monitoring van vleermuizen in windparken op land' omvat een uitgebreid advies voor het actualiseren van het protocol voor onderzoek naar vleermuizen in windparken. Hiermee krijgt de bescherming..

Lees verder 18 juli 2024   1 week oud
Ochtendexcursie

De otter is de kroon op het werk van het herstel van waternatuur. Ook Vlaanderen en Zuid-Nederland zetten zich in voor de terugkomst van deze soort en het verbeteren van zijn leefgebied. Tijdens een driedaagse otterexcursie werd..

Lees verder 11 juli 2024   2 wkn oud
Driekleureekhoorn

Vanaf 1 juli 2024 is de huis- en hobbydierenlijst van kracht en mogen er nog maar dertig soorten zoogdieren als huisdier gehouden worden. Hierdoor wordt het in de toekomst niet meer mogelijk om veel soorten exotische zoogdieren te..

Lees verder 4 juli 2024   3 wkn oud
Franjestaart - primair

Een spierwitte buik met een grijze rug, een wat spitse snoet met kleine ogen en lange oren die fier omhoog steken. Graag stellen we voor: de franjestaart. Deze vleermuis is één van de achttien soorten die we momenteel in Nederland..

Lees verder 1 juli 2024   3 wkn oud
Foto van de ruige dwergvleermuis die is ontdekt op de ‘s-Gravelandse buitenplaats.

Het op het spoor komen van een vleermuizenverblijfplaats laat het hart van iedere onderzoeker sneller kloppen. Als dat ook nog eens gebeurt met een soort waarvan we momenteel geen actieve kraamkolonie kennen, dan sta je te dansen..