Sus scrofa. Wild zwijn

Natuurjournaal 18 januari 2021

Nature Today
18-JAN-2021 - Wild zwijn is drachtig; welke gans wordt het meest gezien?

Na de bronsttijd, waarbij mannetjes elkaar soms tot de dood bevochten, zijn vrouwelijke wilde zwijnen nu drachtig. Binnenkort zullen ze voor de jongen die op komst zijn een kraamkamer gaan maken. Deze kraamkamer is een kuil, die de vrouwtjes zelf uitgraven. De kuil bedekken ze met mos, gras en ander zacht plantenmateriaal. Ze dekken hun kraamkamer zorgvuldig af met takken van naaldbomen, die met modder en speeksel aan elkaar vast worden gelijmd. Dan is moeder zwijn klaar om haar jongen te krijgen.

Kolganzen

Overal in het land overwinteren grote groepen ganzen. Maar wat is nou de meest geziene gans? Dat is één van de soorten die maar weinig in Nederland broedt: de kolgans. Sinds november is dit de soort die veruit het meeste geteld is. Met name in Zeeland, Friesland en langs de rivieren kan je niet om de grote hoeveelheid kolganzen heen. Ze zijn te herkennen aan de zwarte strepen op hun buik en de witte vlek achter hun snavel. Wie ganzen wil kijken, kan het best 's ochtends of 's avonds naar buiten gaan: dan vliegen ze in enorme groepen van en naar hun slaapplaats, een echt spektakel!

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play