Oeverzwaluw Saxifraga

Natuurjournaal 19 maart 2022

Nature Today
19-MRT-2022 - Eerste zwaluwen terug in het land en stijve naaldvaren lokaal veel gezien.

Heb je al een zwaluw gezien dit jaar? Een handjevol zwaluwen overwintert in Nederland, maar de meeste doen dat veel zuidelijker. In het voorjaar keren de vogels die in het zuiden overwinteren massaal terug. Meestal is de oeverzwaluw de eerste soort die weer in Nederland gezien wordt. De eerste zwaluwen van het jaar zijn dan ook alweer waargenomen. Maar, één zwaluw maakt nog geen zomer, de echt grote aantallen komen pas later deze maand. Je kunt oeverzwaluwen in heel Nederland in de buurt van water aantreffen.

Met een Dieren en planten in de buurt abonnement kan je in de Nature Today-app zien of er ook oeverzwaluwen bij jou in de buurt worden verwacht. Kijk eens waar en hoe je ze kunt herkennen voor je aan een wandeling begint!

Stijve naaldvaren in de plantenlijst van de Nature Today-app

Veel planten staan weer in bloei en de lentekleuren springen overal uit hun knop. In heel Nederland kun je nu madeliefjes, klein hoefblad en paarse dovenetel tegenkomen. Dit zie je ook terug in de landelijke en lokale plantenlijsten van de Nature Today-app. Toch valt je misschien iets geks op als je de lijst van het bezoekerscentrum van de Biesbosch bekijkt. De stijve naaldvaren blijft daar maar op plek één staan, terwijl veel algemenere planten er nu in bloei komen en veel meer opvallen. Wat hier aan de hand is, is een mooi voorbeeld van het zogenaamde ‘waarnemerseffect’. De lokale soortenlijsten zijn namelijk gebaseerd op wat mensen de afgelopen vijf jaar aan de NDFF hebben doorgegeven. In de buurt van het bezoekerscentrum groeit op één plekje de zeldzame stijve naaldvaren. Fanatieke plantenzoekers hebben deze plant hier de afgelopen vijf jaar zo vaak doorgegeven dat het tot en met mei zal duren voordat een andere plant weer bovenaan de lijst zal komen te staan. Wel een uitgelezen kans om de stijve naaldvaren eens te zien!

Tekst: Marjolein Mooij & Hidde Hofhuis, NatureToday.nl