Grove den

Natuurjournaal 24 april 2022

Nature Today
24-APR-2022 - Grove den bloeit en zwarte kraai heeft jongen.

De komende weken staat de grove den in bloei. Dat betekent niet dat je nu naaldbomen vol opvallende bloemen kunt verwachten. De grove den bloeit namelijk niet in bloemen zoals we die kennen, maar in kegels. Deze kegels zijn nu nog zacht en rozerood. Een bijzonder gezicht en leuk om eens te kijken of je dat ook kan zien bij de grove dennen bij jou in de buurt. In de soortenlijst in de Nature Today-app kan je zien of de grove den ook bij jou om de hoek te vinden is. Ga daarvoor naar de soortenlijst en selecteer jouw locatie. Als grove den in de buurt voorkomt, staat hij in de komende weken hoog in de locatiegebonden soortenlijst. Omdat bloeiende planten meer gemeld worden, zie je dat ze ook hoger in de lijst komen. Zo ontdek je via de soortenlijsten steeds meer over de natuur bij jou om de hoek.

Zwarte kraai

Na een paar weken trouw broeden, zien zwarte kraaien nu hun jongen uit het ei kruipen. De jongen zien het levenslicht in een groot nest, dat vanbinnen lekker zacht is gemaakt met mos, gras, wol en andere dierenvacht. Dat is wel zo comfortabel, want de jongen blijven nog zo’n dertig dagen op het nest zitten. De komende tijd zullen de ouders nog lang bezig zijn met het verzorgen van de jongen. Nadat ze het nest verlaten hebben, voeren de ouders de jongen nog wel vijf weken. Daarna zijn ze zelfstandig genoeg om hun eigen eten te verzamelen. Het mooie nest blijft achter, en wordt in komende jaren graag gebruikt door boomvalken, torenvalken en ransuilen.

Tekst: Mieke Siebers & Marjolein Mooij, NatureToday.nl