Heracleum mantegazzianum. Reuzenberenklauw

Natuurjournaal 8 juli 2022

Nature Today
8-JUL-2022 - Let op reuzenberenklauw en heidelibellen zijn er weer.

Je ziet hem al van verre staan: de reuzenberenklauw. Hij wordt met gemak drie meter hoog, met witte bloemschermen van een halve meter breed. Zo’n groepje van deze bloeiende reuzenplanten langs een bosrand is een indrukwekkend gezicht. Alle andere planten lijken ineens piepklein! Oorspronkelijk kwam de plant voor in de Kaukasus, en in de negentiende eeuw werd hij geïntroduceerd als sierplant in Europa. Maar al snel was de beer los: reuzenberenklauw heeft het prima naar z’n zin bij ons. Inmiddels zijn ze niet meer geliefd, er wordt hard gewerkt om ze te bestrijden.

Bruinrode heidelibel

Dat de zomer is losgebarsten zie je ook terug in de soortenlijsten in de Nature Today-app: er zijn weer veel heidelibellen! De bloedrode, steenrode en bruinrode heidelibel zijn hard aan het stijgen in alle lokale libellenlijsten. Het zijn echte zomervakantiesoorten, die veel te zien zijn in juli en augustus. Heidelibellen zijn geen enthousiaste vliegers: ze zitten vaak op de grond of een plantenstengel. Daarvandaan houden ze de concurrentie in de gaten en zijn ze op jacht naar langsvliegende insecten. Welke heidelibellen zijn bij jou in de buurt te zien? Zoek het op in de app, en wie weet zie je een van deze rode zomersoorten.

Foto's: Jan van der Straaten, Saxifraga; Ab. H. Baas, Saxifraga